چهار روحانی ناکام در انتخابات ریاست جمهوری

۲۹خردادماه،

۲۴ خرداد ، یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد و در نهایت برخلاف پیش بینی اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان و حتی رأی دهندگان، حجه الإسلام و المسلمین شیخ “حسن روحانی” با کسب اکثریت آراء، پیروز انتخابات شد.

شیعه آنلاین نوشت:در این میان، با نگاهی گذرا به دوران پیش از انتخابات ما را به یاد برخی از روحانیون سرشناس می اندازد که از نامزدی معین جانبداری کرده و تلاش کردند از خود مایه بگذارند تا نامزد مورد نظرشان یا به اصطلاح دیگر،‌ نامزد “اصلح” از نگاه آنان، در انتخابات پیروز شود.

اما با پیروزی “حسن روحانی” در این انتخابات، این روحانیون به هدف خود دست نیافته و ناکام ماندند. در ذیل به چهار روحانی سرشناسی که به طور آشکار برای نامزدهای مشخصی تبلیغ یا فعالیت می کردند، را آورده ایم:

۱- آیت الله شیخ “محمدتقی مصباح یزدی”: تا پیش از کناره گیری “کامران باقری لنکرانی” از رقابت های انتخابات،‌ آیت الله مصباح یزدی در چندین سخنرانی مختلف، او را اصلح معرفی کرد. کار به جایی رسید که حتی اعلام کرد که نزدیک به ۷ سال دربارهٔ آقای لنکرانی فکر کرده و به این نتیجه رسیده که اصلح نامزدها است. اما با کنار کشیدن باقری لنکرانی از عرصه، ظرف چند روز “سعید جلیلی” توانست نظر آیت الله را کسب کند و از سوی ایشان به عنوان اصلح معرفی شود. با شکست جلیلی در انتخابات، آیت الله مصباح یزدی نیز ناکام ماند و نتوانست اصلح خود را که برایش تبلیغ کرده و به نفعش صحبت کرده بود را راهی ساختمان ریاست جمهوری کند.

۲- حجه الإسلام و المسلمین شیخ “علیرضا پناهیان”: دیگر چهره سرشناسی که او نیز با تمام قامت در کنار “سعید جلیلی” ایستاد و از وی حمایت کرد. طرفداری پناهیان از جلیلی به گونه ای بود که حتی در روز رأی دادن نیز او را همراهی می کرد و کنارش ایستاده بود. پناهیان در چندین سخنرانی و محافل مختلف به طور علنی و آشکار از “جلیلی” یا به عبارتی دیگر “گفتمان جلیلی” حمایت کرده بود و از هوادارانش خواسته بود که به وی رأی دهند. با شکست جلیلی در انتخابات، پناهیان نیز ناکام شد و نتوانست به آرزویش یعنی پیروزی “سعید جلیلی”‌ دست یابد.

۳- حجه الإسلام شهاب مرادی: چهره دیگر سرشناس در روزهای قبل از انتخابات،‌ حجه الإسلام “شهاب مرادی” بود. او با تمام قدرت و توان در اختیار “محمدباقر قالیباف”‌ دیگر نامزد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری بود. جانبداری حجه الإسلام مرادی از قالیباف به قدری بود که حتی در برخی از برنامه های تبلیغاتی که در برخی از استان ها از سوی ستاد قالیباف برگزار می شد، هنگامی که قالیباف نمی توانست و یا نمی رسید در آن حضور یابد، “شهاب مرادی” به جای او در مراسم حضور می یافت و به سخنرانی می پرداخت و از قالیباف دفاع می کرد. با شکست قالیباف، آرزوهای “شهاب مرادی” هم برآب رفت.

۴- حجه الإسلام و المسلمین سید “مهدی خاموشی”: دیگر روحانی سرشناس که در عرصه انتخابات فعالیت داشت، سید “مهدی خاموشی” بود. البته او کمی با هوش تر از سه روحانی قبلی عمل کرد و به هیچ وجه به طور علنی و آشکار از نامزد مشخصی حمایت نکرد اما بر هیچ تحلیل گر و یا کارشناس سیاسی پوشیده نیست که آقای خاموشی برای پیروزی “محمدباقر قالیباف” تلاش می کرد. حتی یکی از اهداف میانجیگری خاموشی برای تشکیل ائتلاف سه گانه “ولایتی،‌ قالیباف و حدادعادل” تلاش برای به قدرت رساندن شهردار تهران بود. اما با شکست قالیباف، تلاش سکاندار سازمان تبلیغات اسلامی،‌ به بن بست رسید زیرا نه تنها نامزد مورد علاقه وی، بلکه ولایتی، دیگر عضو باقیمانده ائتلاف هم شکست خورد.


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.