چهار مسئله اصلی در تدوین مدالیته تازه میان ایران و آژانس

۲۶م دیماه ،

ایران و آژانس فردا هشتمین دور از مذاکرات خود با موضوع تدوین یک مدالیته دربارهٔ موضوع «ابعاد احتمالی نظامی» را از سر می گیرند ولی نگرانی از اینکه آژانس آماده توافق نباشد همچنان در تهران جدی است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای؛ ایران و آژانس فردا هشتمین دور از مذاکرات خود با موضوع تدوین یک مدالیته دربارهٔ موضوع «ابعاد احتمالی نظامی» را از سر می گیرند ولی نگرانی از اینکه آژانس آماده توافق نباشد همچنان در تهران جدی است.

تیم آژانس برای مذاکره با هیئت ایرانی بامداد فردا (چهارشنبه، ۲۷ دی) وارد ایران خواهد شد و در مذاکراتی که حدس زده می گردد بیشتر از یک روز طول نکشد دربارهٔ چگونگی حل و فصل ۶ مسئله که آژانس در گزارش های خود از آنها با عنوان «ابعاد احتمالی نظامی» یاد می کند مذاکره خواهند کرد.

آژانس اولین بار در نوامبر ۲۰۱۱ (آبان ۱۳۹۰) در گزارش خود راجع به برنامه هسته ای ایران مجموعه ای از ادعاهای سرویس های اطلاعاتی به ویژه اسراییل دربارهٔ این موضوعات را منتشر کرد.

ایران از نوامبر ۲۰۱۱ به این سو تلاش های جدی را برای حل و فصل این موضوعات با آژانس آغاز کرده ولی هنوز به توافقی با آژانس دست نیافته است.

ایران تاکید دارد قبل از آغاز هرگونه اقدام عملی در این باره باید یک مدالیته یا رهیافت ساختاری (برنامه کار) میان ایران و آژانس نهایی شود تا روشن کند که تعهدات متقابل هر یک از دو طرف چیست، فرآیند چگونه پیش خوهد رفت و چگونه به پایان رسید.

یک کارشناس مرتبط با این موضوع در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «تصور ما این است که بدون وجود یک سند پایه، کار دچار بی نظمی و اختلال خواهد شد چرا که هیچ بعید نیست یک جایی وسط کار، آژانس تحت فشار کشورهای غربی و بعد از آنکه اطلاعات را از ایران دریافت کرد برداشتن هرگونه گامی در جهت حل موضوعات را متوقف کند».

ایران به تجربه مدالیته اوت ۲۰۰۷ استناد می کند که سبب شد ۶ موضوع باقی مانده در پرونده ایران به سرعت حل و فصل شود.

اکنون و در آستانه دور تازه مذاکرات ۴ مسئله وجود دارد که به نظر می رسد باید تعیین تکلیف شود:

  1. نخستین مسئله این است که آیا آژانس اسناد مورد استناد خود را به ایران تحوبل خواهد داد یا نه.
  2. مسئله بعدی این است که آیا ضمانتی وجود خواهد داشت که پس از حل و فصل شدن این موضوعات، موضوع تازهی مطرح نشود یا نه.
  3. سومین مسئله این است که آیا آژانس پس از حل و فصل موضوعات مربوط به ابعاد احتمالی نظامی پرونده ایران در شورای حکام آژانس را عادی خواهد کرد یا نه.
  4. و آخرین مسئله این است که گروه ۱+۵ به چه نحو فرآیند کاری تازه ایران با آژانس را ضمانت خواهد کرد؟    

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.