چهره متفاوت نمایشگاه کتاب در روز نهم

به گزارش ایرنا ، مردم از خرد و کلان ، زن و مرد و بچه های کوچک در روزهای میانه بهار در حالی که چهار زانو و گاهی با چمباتمه در گوشه ای از نمایشگاه روی زمین نشسته اند مشغول صرف انواع خوراکی ها همچون ساندویچ و بستنی و نوشیدنی های گازدار هستند . البته در این میان کسانی نیز پیدا می شوند که نگاهی اجمالی به کتاب هایی که خریداری کرده اند می اندازند.

برخی نیز که سایه بانی برای خود پیدا نکرده اند زیر آفتاب، ناهار یا خوراکی های خود را میل می کنند که اغلب آنها جوان های دانشجویی هستند که به اتفاق و دسته جمعی به نمایشگاه کتاب آمده اند.البته برخی هم همراه با کالسکه بچه در حالی که زیلویی را پهن کرده اند مشغول استراحت و گاهی هم نیمه چرتی در ظهر اردیبهشت ماه و در همهمه نمایشگاه هستند !

چند دانش آموز که منابع کنکور را خریداری کرده اند در حالی که ساندویچ برای ناهار تهیه کرده اند بر روی یکی از پله های مصلی و آنهم زیر آفتاب نشسته اند .هنگامی که از آنها سوال می شود که چرا زیر آفتاب نشسته اند با خنده پاسخ می دهند : ‘چون دیوانه ایم . ‘

بعد شلیک خنده است که فضا را پر می کند و در حالی که یکی از آنها نزدیک است لقمه در گلویش گیر کند جرعه ای نوشابه سر می کشد و می افزاید: شوخی کردیم . اینجا که جا نیست ما هم از صبح در حال جستجوی کتاب در غرفه ها بودیم . راستش را بخواهید در اولین جایی که خالی دیدیم ، نشستیم .

این موضوع را خانمی که به همراه دو پسر دانش آموزش به نمایشگاه آمده است نیز اذعان می دارد و می گوید: در داخل سالن که جایی برای نشستن و غذا خوردن و یا استراحت کردن وجود ندارد مجبوریم هر جا که در بیرون از سالن ها پیدا کردیم بنشینیم.

و اما روزنامه ها در فضای محدود استراحت نمایشگاه کارکرد جالبی پیدا می کنند بدین ترتیب که تعدادی از بازدید کنندگان در حالی که از انواع روزنامه برای نشستن استفاده می کنند وقتی که خستگی شان برطرف می شود،روزنامه را همان محل رها می کنند و می روند. شاید هم فکر می کنند با رها کردن روزنامه ولو شده ، باقیات صالحاتی از خود به جای می گذارند چون بلافاصله تعداد دیگری یافت می شوند که می خواهند در همان محل استراحت کنند و برروی همان روزنامه بنشینند.

اما آنچه که بیشتر از هر چیز دیگر چشم هر بازدید کننده ای را به ویژه در محوطه باز مصلا- نمایشگاه کتاب- به خود جلب می کند خوردن انواع ساندویچ ها همراه با نوشابه های گازدار است که متاسفانه برخی از هموطنان اصلا رعایت موزاییک ها و سنگ های زمین مصلا را نکرده و نوشابه ها و سس ها را بر روی زمین پخش می کنند .

هر چند کارگران در نمایشگاه مدام مشغول کار هستند و برای جمع کردن باقی مانده خوراکی ها و قوطی های یک بار مصرف نوشابه و لیوان های بستنی مدام خم و راست می شوند، اما سوال اینجا است که اگر یک ماده شیرین بر روی سنگ های زیبای مصلی بریزد را می توان در آن واحد زدود؟ اصلا پس از پایان یافتن نمایشگاه ، باقی مانده مواد ریخته شده بر روی زمین مصلی از آن پاک می شود؟

متاسفانه برخی از بازدیدکنندگان گویا فراموش کرده اند که از فرهنگی ترین نمایشگاه کشور دیدن می کنند!

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) پایان می یابد.

فراهنگ**گزارمیز ** ۱۷۷۶ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۴۷۲۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.