چهره های متفاوت سینما برای اکبر عبدی +عکس

۰۹اردیبهشت،

اکبر عبدی بازیگر موفق دهه ۶۰ و ۷۰ سینما، پس از درخشش سال قبل‌اش با خوابم می‌آد، این روزها در نقش یک روحانی در رسوایی روی پرده سینماها حضور دارد و تجربه دیگری را در کارنامه‌اش رقم زده است.

اکبر عبدی بازیگر موفق دهه ۶۰ و ۷۰ سینما، پس از درخشش سال قبل‌اش با خوابم می‌آد، این روزها در نقش یک روحانی در رسوایی روی پرده سینماها حضور دارد و تجربه دیگری را در کارنامه‌اش رقم زده است. 

 این بازیگر که در دهه ۶۰ پس از بازی در کارهای تلویزیونی محله برو بیا، محله بهداشت و باز مدرسم دیر شد وارد سینما شد و بعد از ایفای نقش در فیلم‌هایی چون مردی که موش شد، ماموریت، اجاره‌نشین‌ها، گراند سینما و به‌ویژه فیلم مادر به یکی از چهره‌های شناخته شده سینمای ایران تبدیل شد.

دزد عروسک‌ها، ای ایران، سفر جادویی و ناصرالدین شاه آکتور سینما از دیگر فیلم‌های مطرح این بازیگر در دهه ۶۰ می باشند و در اوایل دهه ۷۰ نیز عبدی دوران موفقیت و مطرح بودنش را به‌عنوان یکی از گران‌ترین بازیگران سینما با فیلم‌های مدرسه پیرمردها، سیرک بزرگ، دلشدگان، هنرپیشه، روز فرشته، رویای نیمه شب تابستان، تحفه هند، آرزوی بزرگ، آدم برفی و مرد آفتابی ادامه داد. 

جنگجوی پیروز، نان و عشق و موتور ۱۰۰۰، قاعده بازی از معدود آثار نسبتا موفق عبدی در ۱۵ سال اخیر می باشند که سایر فیلم‌های او کمتر نشانی از سابقه قبل‌اش دارد. 

این بازیگر با فیلم خوابم می‌آد به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی رضا عطاران بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از سی‌امین جشنواره بین‌المللی فجر دریافت کرد، سیمرغی که یک بار برای فیلم مادر گرفته بود، این‌بار برای بازی در نقش مادر به او اهدا شد! 

اکبر عبدی به غیر از خوابم می‌آد که نقش یک زن را بازی کرد، سال‌ها قبل‌تر با فیلم آدم‌برفی با گریم متفاوتی نقش زن را بازی کرد.

علاوه بر نقش‌های کمدی اکبر عبدی، نباید نقش متفاوت او را در فیلم مادر علی حاتمی از یاد ببریم خصوصا آنجایی که می‌گفت، مادر مُرد، از بس که جان ندارد! 

جواد طوسی، منتقد سینما چندی پیش دربارهٔ این بازیگر نوشته بود: با مرور کارنامه پرفراز و نشیب اکبر عبدی، می‌توان به خودساخته بودن این بازیگر غریزی پی‌برد. از بازی‌های اولیه او در برنامه‌های کودک و نوجوان در تلویزیون از جمله باز مدرسم دیر شد که حالا برای نسل‌های نه‌چندان جوان تبدیل به نوستالژی شده تا بازی او در فیلم‌های دزد عروسک‌ها (محمدرضا هنرمند)، هنرپیشه و ناصرالدین شاه آکتورسینما، سفر جادویی (ابوالحسن داوودی)، دلشدگان (علی حاتمی)، اجاره‌نشین‌ها (داریوش مهرجویی) و آدم برفی (داوود میرباقری)، نشان از انعطاف‌پذیری‌اش برای ایفای نقش‌های گوناگون دارد.

 کافی است تا جنس بازی عبدی در اجاره‌نشین‌ها را با بازی او در هنرپیشه و – به ویژه – آدم برفی مقایسه کنیم تا به این واقعیت پی ببریم. 

عبدی که دوباره روند پرکارش را در سینما از سر گرفته طی ماه‌های اخیر مقابل دوربین فیلم‌هایی چون نیکان و بچه غول رحمان رضایی، شاباش حامد کلاهداری و آشغال‌های دوست داشتنی محسن امیر یوسفی رفته و همچنین ایفاگر نقش متفاوت دیگری در فیلم تازه فریدون جیرانی زندگی دوگانه فیروز است. 

خبرگزاری ایسنا


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.