چه بالش و تشکی بخریم؟

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز

یک ارتوپد گفت: در هنگام خوابیدن روی تشک و بالش باید قوس‌های کمر و شانه حفظ گردد که در خرید رخت‌خواب باید این موارد در نظر گرفته شود.

یک ارتوپد گفت: در هنگام خوابیدن روی تشک و بالش باید قوس‌های کمر و شانه حفظ گردد که در خرید رخت‌خواب باید این موارد در نظر گرفته شود.

عبدالحسین مهدی‌نسب در گفت‌وگو  ، اظهار کرد: بالش و تشک‌هایی که برای خوابیدن استفاده می‌شود نباید بسیار نرم باشند. در صورت استفاده کردن از تشک بسیار نرم، کمر سریع به داخل تشک فرو می‌رود و قوس کمر بیشتر می‌شود و بنابراین پس از مدتی سبب ایجاد درد و افزایش قوس کمر خواهد شد.

وی ادامه داد: اشخاص از استفاده کردن از تشک‌های بسیار‌نرم اجتناب کنند، به خصوص برای اشخاصی که سابقه کمردرد دارند، استفاده از تشک‌های متعادل بین نرم و سفت پیشنهاد می‌شود.

این ارتوپد با بیان این که تشک نباید حالت ابری داشته باشد، افزود: استفاده طولانی مدت از تشک‌های بسیار‌ نرم در اشخاص علاوه بر ایجاد کمردرد، انواع دردهای مفصلی را در پی دارد.

مهدی‌نسب بیان کرد: اشخاصی که حساسیت یا آلرژی به جنس مواد تشک از جمله مواد پلاستیکی دارند، باید از پارچه یا رواندازهای نخی استفاده کنند تا در این حالت تا حدی بتوانند حساسیت خود را به این مواد کمتر کنند.

وی دربارهٔ استفاده از بالش‌های مناسب، گفت: همچنین باید ارتفاع بالش در حدی مناسب و طبیعی باشد. در حالت خواب باید فاصله بین پشت سر و شانه به وسیله یک شی پوشیده شود که بالش مناسب این کار را انجام خواهد داد. در هنگام خواب باید از بالشی استفاده شود که بسیار نرم و یا سفت نبوده و حالت تعادل داشته باشد، یعنی گردن بسیار به سمت پایین و اطراف یا جلو خم نشود.

این ارتوپد ادامه داد: استفاده از بالش‌های نامناسب می‌تواند در بلندمدت سبب گرفتگی عضلات و ایجاد گردن‌درد شود.

مهدی‌نسب گفت: یکی از عوارض شایع استفاده از بالش و تشک‌های نامناسب، کمردرد است. کمردرد می‌تواند به سبب قرار گرفتن در یک رختخواب نامناسب بروز کند. معمولا اشخاصی که دچار کمردرد یا درد شانه یا گردن می‌شوند بیشتر اشخاصی می باشند که درد زمینه‌ای دارند به طور مثال اشخاصی که دارای ساییدگی مفصلی یا انحراف در ستون فقرات می باشند، بیشتر در معرض این‌گونه عوارض قرار دارند.

وی عنوان کرد: به طور طبیعی اشخاص سالم که دردهای زمینه‌ای ندارند، مقاومت بیشتری دارند و در مدت بسیار طولانی دچار چنین عوارضی خواهند شد ولی اشخاص مستعد و مسن بیشتر دچار عوارض استفاده نامناسب از تشک و بالش می‌شوند.

این ارتوپد بیان کرد: در هنگام خواب اشخاص در حالت راحتی باشند یعنی زانوها و قسمت ران خود را به سمت شکم خم کنند تا افزایش قوس کمر ایجاد نشود، به ویژه اشخاص مسن که کمردرد دارند نباید پاهای خود را در حالت کشیده قرار دهند، بلکه با کمی خم کردن مفصل ران و زانو بخوابند. این حالت کمک می‌کند که عضلات در حالت شل قرار گرفته و درد کمتری پیدا کنند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.