چه بخوریم… چه نخوریم دانش آموزان

فروردین ۱۴۰۳

این روزها با فرا رسیدن روزهای آغازین سال تحصیلی تازه یکی از دغذغه های والدین دستیابی به اصول تغذیه ای مناسب دانش آموزان است.

دکتر صفوی- دانشیار دانشگاه پزشکی اصفهان و متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه تغذیه دانش آموزان مهم است، گفت: بیشترین رشد جسمی و ذهنی اشخاص در ایام دانش آموزی باز می گردد، افزود: برای رشد، تحرک، شادابی ،دانش آموزان نیاز است که از نظر تغذیه ای به کودک توجه ویژه ای کرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه نان و غلات، پروتئین، سبزیجات و متفرقه چهار گروهی می باشند که دانش آموزان باید بدان ها توجه کنند، ادامه داد: چهار گروه اصلی مواد غذایی داریم که دانش آموزان در تمامی سنین باید به صورت روزانه مصرف کنند که نان، غلات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات، مغزها در گروه پروتئین ها؛ شیر و لبنیات؛ میوه و سبزی ها و گروه متفرقه شامل میان وعده ها است.

صفوی نان و غلات را شامل نان های بربری، لواش، سنگک، برنج، ماکارانی، ذرت و … دانست و گفت: پیشنهاد می گردد به طور متوسط روزانه ۶ الی ۱۰ واحد از این گروه را دانش آموزان استفاده کنند. هر واحد از این گروه ۳۰ گرم نان بربری و … به اندازه یک کف دست ۱۰ در ۱۰ سانت است با یک کفگیر ماکارانی و برنج نیز معادل این وزن است.

از مصرف سوسیس و کالباس بپرهیزید

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: حداقل الامکان برنج به صورت کته استفاده شود، بهتر است برنج را همراه با حبوبات مصرف کنند تا یک پروتئین ارزشمند شود. به طور کلی مخلوط غلات و حبوبات به طور مثالً عدس پلو و … پروتئین های خوبی برای کودکان و دانش آموزان است.

صفوی با بیان اینکه می بایست از نان های بدون جوش شیرین استفاده شود، اظهار داشت: دانش آموزان می توانند به عنوان میان وعده از انواع غلات بودار همچون برنجک، گندم و … استفاده کنند و در بوفه مدارس نیز با نظارت سازمان آموزش و پرورش بفروش برسد که اگر بوفه مدارس سالم باشد می تواند میان وعده های خوبی برای دانش آموزان فراهم کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه با بیان اینکه مصرف سوسیس و کالباس به سبب مواد افزودنی همچون نیترات که سرطان زا است، را به دانش آموزان پیشنهاد نمی کنیم، گفت: اگر احیاناً دانش آموزان قصد استفاده از آنها را دارند بهتر است به جای سرخ کردن آنها را آبپز یا کباب پز کنند تا کمتر چربی داشته باشد.

صفوی در پایان اظهار داشت: بدن انسان ممکن است مصرف کم سوسیس و کالباس را به مدت طولانی به طور مثال در ماه یکبار خوردن را تحمل کند؛ اما مصرف مداوم و بی رویه آن برای اشخاص بیماری هایی را به دنبال خواهد داشت./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.