چه خبر از آلبوم گم‌شده کاخ گلستان؟

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان در حالی از گم شدن یک آلبوم دوره ناصری با ۱۰۰ قطعه عکس کوچک از این مجموعه جهانی خبر می‌دهد که هنوز از ابعاد مفقود شدن این مجموعه تاریخی که ارزش چندمیلیاردی روی آن گذاشته شده، خبری منتشر نشده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، خبرِ مفقود شدن یکی از آلبوم‌های ارزشمند کاخ گلستان متعلق به دوره ناصری که مدتی است مسوولان مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ متوجه نبودن آن شده‌اند و توسط ایسنا منتشر شد، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است. هرچند اکنون آفرین امامی _ رییس مجموعه جهانی گلستان _ در توضیحاتی به بیان برخی ویژگی‌های این مجموعه گم‌شده اشاره کرده اما همچنان نه توسط او و نه دیگر مسوولان وزارتخانه میراث فرهنگی هیچ حرفی از سرنوشت این مجموعه به بیرون درز نکرده است، فقط صحبت‌ها نبود این آلبوم را به صورت رسمی تایید می‌کنند و البته زمانِ مفقود شدن آن را به روزهای دورتری نسبت می‌دهند.

اکنون اداره کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به نقل از آفرین امامی – مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان – این توضیح را به رسانه‌ها ارسال کرده است: “نظر قطعی درباره مفقود شدن آلبوم ناصری بعد از پایان انبارگردانی رسمی اعلام می‌شود. با بررسی تیم یگان حفاظت میراث‌فرهنگی هیچ نشانه‌ای مبنی بر سرقت آلبوم وجود ندارد.

اواخر اسفند سال ۹۸ امین‌اموال آلبوم‌خانه کاخ گلستان در آخرین انبارگردانی خود متوجه شد که یک آلبوم ناصری حاوی ۱۰۰ قطعه عکس کوچک در قفسه نیست، این موضوع را به من اعلام کرد، بلافاصله برای پیشگیری از موضوعات سوء بعدی، اقدامات حقوقی انجام شد. با واحدهای ذی‌صلاح وزارتخانه، پلیس اینترپل و قوه قضائیه نیز در این زمینه مکاتباتی انجام دادیم، حتی مشخصات و تصاویر اثر نیز برای پلیس اینترپل ارسال شد.

این آلبوم در مخزن آلبوم‌خانه کاخ گلستان نگهداری می‌شد و تاکنون برای نمایش در هیچ نمایشگاهی، از این مخزن خارج نشده است.”

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با تاکید بر این‌که با بررسی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی مشخص شد هیچ‌گونه نشانه‌ای مبنی بر سرقت اثر وجود ندارد، می‌گوید: “برای بررسی موضوع، کمیته‌ای متشکل از اداره‌کل موزه‌ها، نماینده مدیریت کاخ گلستان، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و نماینده ذی‌حسابی و اداره‌کل امور مالی وزارتخانه به‌منظور انبارگردانی رسمی تشکیل شد. این انبارگردانی آغاز شده و با توجه به این‌که حجم آثار زیاد است انجام این کار زمان‌بر است و ما نمی‌توانیم درباره مفقود شدن اثر تا پایان انجام آن نظر قطعی اعلام کنیم.”

از سوی دیگر، محمدرضا کارگر _ مدیر اداره کل موزه‌ها _ هر نوع توضیح در این‌باره را به عهده مسوول ذی‌حسابی اداره کل موزه‌های میراث فرهنگی می‌داند.

او روند بررسی این اتفاق را نیز این‌طور توضیح می‌دهد که با گزارش این مفقودی به مراجع حقوقی و پلیس اینترپل بررسی‌ها انجام می‌شود و تاکید می‌کند: خوشبختانه همه آثار آلبوم‌خانه شناسایی و اسکن شده و اطلاعات آن در این کاخ وجود دارد.

ایسنا به محض دریافت اطلاعات بیشتر از این موضوع، آن را برای مخاطبان خود منتشر می‌کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.