چه دندان‌هایی نیاز به روکش دارند؟

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز

به گفته یک دندانپزشک، برای تغییر رنگ‌ دندان، اصلاح بعضی نازیبایی‌ها، همچنین دندان‌هایی که با پوسیدگی‌های وسیع تحت درمان ریشه قرار گرفته‌اند، استفاده از روکش الزامی است.

به گفته یک دندانپزشک، برای تغییر رنگ‌ دندان، اصلاح بعضی نازیبایی‌ها، همچنین دندان‌هایی که با پوسیدگی‌های وسیع تحت درمان ریشه قرار گرفته‌اند، استفاده از روکش الزامی است.

مصطفی فاطمی اظهار داشت: به‌جز ترمیم‌های مرسوم و معمول، یکی از روش‌های بازسازی دندان‌های به شدت تخریب شده، استفاده از روشی است که اصطلاحاً روکش نامیده می‌شود. در این روش بسته به نوع و جنس روکش از سطوح مختلف دندان برداشته شده تا فضا برای قرار گرفتن روکش (که شبیه قابلمه است) روی دندان فراهم شود.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: این روش، درمانی برگشت‌ناپذیر تلقی می‌شود پس باید در انتخاب مورد آن دقت داشت. در دندان‌هایی که با پوسیدگی‌های وسیع تحت درمان ریشه قرار گرفته‌اند چون احتمال شکستن پر کردگی آن‌ها می‌رود به روکش پیشنهاد می‌شوند. گاهی اوقات در تغییر رنگ‌های وسیع یا اصلاح بعضی از نازیبایی‌ها نیز از روکش استفاده می‌شود.

فاطمی افزود: جنس روکش‌ها می‌تواند تمام فلزی، سرامیک متصل به فلز یا تمام سرامیک باشد. سرامیک جزو تکنولوژی‌های تازه و پرهزینه است که دو، سه برابر روکش‌‌های معمولی قیمت دارند. گاهی برای پر کردن فاصله ناحیه بی‌دندانی از روکش کردن دو دندان ابتدا و انتهای آن ناحیه و متصل کردن آن‌ها به هم استفاده می‌شود که اصطلاحاً به آن بریج می‌گویند. در این حالت اگر آن دو دندان به دلایل قبلی مانند پرکردگی وسیع، درمان ریشه و غیره به روکش نیاز داشته باشند، درمان منطقی است ولی اگر آن دو دندان سالم باشند با توجه به آسیب‌هایی که به آنها وارد می‌شود و مقایسه هزینه‌ها، جایگزین منطقه بی‌دندانی با ایمپلنت منطقی‌تر است.

فاطمی به تصور غلط در بین عامه مردم اشاره کرد و افزود: اکثر اشخاص فکر می‌کنند که روکش سبب حفاظت کامل دندان می‌شود و دندان روکش شده نیازی به مراقبت ویژه ندارد در صورتی که هیچ‌گاه تطابق کامل بین لبه‌های روکش با دندان به وجود نمی‌آید. همیشه شانس ورود میکروب و ایجاد عوارضی چون پوسیدگی و التهاب لثه وجود دارد که مراقبت از روکش را مانند یک دندان طبیعی و حتی بیشتر از آن الزامی می‌سازد. هر گونه گیر غذایی، آزار لثه‌ای، ایجاد بوی بد در اطراف ریشه نیاز به مراجعه و پیگیری برای حفظ دندان پایه و روکش را الزامی می‌کند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.