چه شد که قهرمان دوپینگی المپیک پس از ۸ سال به دام افتاد؟

محمود حاج‌زمان: مطمئنا برای کشور بلاروس ضربه شدیدی بود وقتی‌که قهرمان پرتاب چکش این کشور، ایوان تسیخان، از مسابقات المپیک کنار گذاشته شد؛ چرا که هفته قبل معلوم شد وی برای به دست آوردن مدال نقره‌ای که هشت سال قبل در بازی‌های المپیک آتن کسب کرده بود از مواد ممنوعه استفاده کرده است.
به گزارش نیوساینتیست، هرقدر هم که مراجع مبارزه با دوپینگ به سرعت خود برای کشف و گرفتن افراد متقلب اضافه می‌کنند، باز هم استفاده کنندگان از داروهای ممنوعه راه‌های پیچیده‌تری را برای اجتناب از شناسایی و به دام افتادن خلق می‌کنند. این موش و گربه بازی همیشگی، به کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) دلیل لازم برای حفظ اساسنامه دوره هشت ساله را برای پیگرد قانون‌شکنان مرتبط با دروهای ممنوعه می‌دهد.
با این وجود، اندی پارکینسون، مدیر اجرایی کمیته ضد دوپینگ انگلستان می‌گوید که فناوری‌های ضد دوپینگ ممکن است چنان در این بازی عقب افتاده باشند که شاید لازم باشد مدت این اساسنامه را حتی تا ۱۴ سال افزایش داد.
از زمانی‌که تسیخان مدال نقره را در سال ۲۰۰۴ / ۱۳۸۳ برد، IOC تعدادی فرایند جدید را برای شناسایی مواد بالابرنده عملکرد به اجرا گذاشته که مهم‌ترین آنها گذرنامه بیولوژیک ورزشکاران است. این گذرنامه به نظارت منظم کارکردهای بیولوژیکی ورزشکار تکیه می‌کند تا هرگونه تغییرات مشکوکی را شناسایی کند.
همچنین آزمایش‌های اصلاح شده‌ای برای شناسایی استروئیدهای موسوم به طراح (Designer Stroids) و دسته‌ای از داروها به نام CERA –که تولید میزان گلبول‌های قرمز خون را افزایش می دهد- ارائه شده است. یکی از نوآوری‌هایی که در هفته آغاز بازی‌های المپیک لندن معرفی شد، یک سیستم شناسایی اصلاح شده برای هورمون رشد انسانی (HGH) است. این آزمایش دو نشان‌گذار زیستی را شناسایی می‌کند که زمانی‌که HGH مصنوعی در بدن ورزشکار وجود دارد، غلظت آنها در بدن افزایش می‌یابد.
آزمایشی که توانست مچ تسیخان را بگیرد هنوز در انتظار تاییدیه نهایی است، اما چیزی که مسلم است این است که روش‌های مورد استفاده ورزشکاران دوپینگی کماکان یک قدم جلوتر از راه‌های شناسایی آنها توسط سازمان‌های مبارزه با دوپینگ است.
 ۵۳۲۷۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.