چه کسی مسوول مرگ دختر ۲۵ ساله سنندجی است؟

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

مرگ دختری ۲۵ ساله در سنندج زیر تیغ جراحی بینی پرسش‌های متعددی را پیش روی ناظران قرار داده است.

مرگ دختری ۲۵ ساله در سنندج زیر تیغ جراحی بینی پرسش‌های متعددی را پیش روی ناظران قرار داده است. این دختر درحالی که زیر تیغ جراح بود تا بینی‌اش را عمل زیبایی کند به ناگاه دچار افت فشار و از کلینیک به بیمارستانی در سنندج منتقل شد. اما این دختر جوان نتوانست افت فشار خون را تحمل کرده و جان باخت. عده‌یی از دست‌اندرکاران این عمل جراحی می‌گویند این دختر باید می‌گفت که مشکل قلبی دارد اما کارشناسان تاکید دارند که هیچ پزشکی حق ندارد بدون انجام ‌آزمایش‌های لازم، بیمار را به اتاق عمل ببرد.

این دو دسته پرسش‌ها سبب شد تا این سوال برجسته شود که چه کسی مسوول مرگ این دختر ۲۵ساله است؟

دخترک بیماری قلبی‌اش را پنهان کرد
 چهارشنبه بیست و هفتم شهریور ماه امسال بود که یکی از شهروندان سنندجی، بینی‌اش را به دست یک جراح بینی در یکی از کلینیک‌های سنندج سپرد. هنوز دقایقی از این جراحی سپری نشده بود که بیمار دچار افت فشار شدید شده و انجام عمل زیبایی به دستور پزشک متوقف شد.بر اساس همین گزارش بلافاصله بیمار را به یکی از بیمارستان‌های سنندج منتقل کردند ولی متاسفانه پس از انجام عملیات احیا، موفق به بازگرداندن بیمار نشده و او فوت شد. یکی از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی سنندج دربارهٔ فوت این بیمار به «اعتماد» گفت: وی در جریان آزمایشات پیش از جراحی هیچ اشاره‌یی به بیماری قلبی خود نکرده بود ولی گویا دچار این مشکل بوده است و حتی تحت عمل جراحی قلب نیز قرار گرفته بود. وی در پاسخ به اینکه سبب مرگ مشخصا چه بوده است، گفت: در حال حاضر منتظر پاسخ پزشکی قانونی هستیم و تا زمانی که پاسخ کامل آزمایشات نیاید نمی‌توان صحبت دقیقی دربارهٔ سبب مرگ کرد اما اینکه این بیمار دچار چه مشکلی شده که عمل متوقف شده و وی را به بیمارستان منتقل کرده‌اند سبب افت شدید فشار بیمار بوده است.

بیماران از روند جراحی بینی خود می‌گویند
درباره سبب این فوت فرضیه‌هایی مطرح است که یکی از آنها مربوط به نوع آزمایشات پیش از انجام عمل زیبایی است. اینکه آیا پزشک جراح، مشکلات و بیماری‌های یک بیمار را بطور شفاهی و بدون مدرک پزشکی قبول می‌کند و اصلا روند کار به چه صورت است. افرا، دختر ۲۷ ساله‌یی که بینی خود را دو سال پیش عمل کرده است به خبرنگار ما گفت: پزشکی که قرار بود بینی مرا عمل کند از من مدرک پزشکی دال بر اینکه مشکل قلبی دارم یا خیر نخواست و فقط با آزمایش خون، از میزان غلظت خون و… من اطلاع پیدا کرد. نازنین هم بینی‌اش را به تازگی عمل کرده و ۴۵ سال دارد. او در رابطه با اینکه پزشک معالجش از او دربارهٔ بیماری قلبی مدرک خواسته بود یا به اطلاعات بیمار اکتفا کرده بود گفت: پزشک من به هیچ‌وجه به نقل از بیمار اعتنا نمی‌کند و نوار قلب و مدارکی را که برای چکاپ قلب لازم است از بیمار خود می‌خواهد. وی ادامه داد: حتی زمانی که برای ترمیم بینی‌ام به کلینیک رفتم و قرار شد عمل مجدد و کوتاهی انجام شود مجددا از من نوار قلب خواست و تا زمانی که از صحت قلب مطمئن نشد این عمل را انجام نداد. ندا هم یکی دیگر از کسانی است که به تازگی این جراحی را انجام داده است. او دربارهٔ این موضوع گفت: فکر می‌کنم این موضوع بین پزشکان جراحی زیبایی کاملا سلیقه‌یی است و قانونی برایشان وضع نشده که آزمایشات را کتبا از بیمار بپرسند یا شفاهی قبول کنند.یکی دیگر از کسانی که دربارهٔ این موضوع گفت: زمانی که وقت جراحی بینی‌ام شد سرما خوردم. پزشکم تحت هیچ شرایطی حاضر به عمل بینی‌ام نشد و گفت: «چون تنها راه تنفس هنگام جراحی دهان است، امکان دارد یک سرفه سبب مسدود شدن مجرای تنفسی شود» و به همین سبب تا زمانی که خوب شدم عمل بینی‌ام انجام نشد.

پزشک موظف است مدارک پزشکی را احراز کند
دکتر غلامرضا طیرانیان، حقوقدان و قاضی بازنشسته نیز در رابطه با این موضوع پزشک معالج را مشخصا مقصر دانست و به «اعتماد» گفت: پزشک موظف است تمام آزمایشات مورد نیاز برای عمل جراحی خود را احراز کرده و به حرف بیمار اعتماد نکند. وی همچنین رابطه وکیل و موکل را مثال زد و ادامه داد: حتی وکیل که در پایه اول وکالت می‌آموزد به موکل خود اعتماد کند نیز هیچ کدام از حرف‌های موکل خود را به طور مشخص و بدون سند نمی‌پذیرد و تا احراز نشود بیان نمی‌کند.وی همچنین در رابطه با اخذ فرم از بیمار نیز افزود: پزشکان معمولا فرمی را ارائه می‌کنند که در آن مسوولیت را گردن بیمار می‌اندازند و خود را از مسوولیت مبرا می‌کنند و قطعا در این مورد هم پزشک چنین فرمی را ارائه خواهد کرد ولی در این شرایط هیچ ارزش قانونی نداشته و آن فرم، مدرکی برای پوشاندن سهل انگاری پزشک نخواهد بود. این وکیل بازنشسته که سال‌ها امر قضاوت را در دادگاه‌های کشور بر عهده داشت همچنین گفت: اقدام این پزشک جای بحث داشته و هم از لحاظ حقوقی و هم کیفری ملزم به پیگیری و تعقیب است.دکتر طیرانیان پرونده این پزشک را به احتمال زیاد قتل غیر عمد خواند و صحبت قطعی دربارهٔ این پرونده را مشروط بر نتایج آزمایشات پزشکی قانونی خواند.بر اساس این گزارش اکنون دختر ۲۵ ساله‌یی در سنندج زیر عمل جراحی فوت شده و این طور که می‌گویند او هیچ اشاره‌یی به بیماری قلبی خود نکرده و پزشک معالجش نیز حرف‌های بیمار خود را بدون مدرک قبول کرده بود.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.