مراکز مجاز به ارایه خدمات پرستاری در منزل

ارائه خدمات پرستاری در منزل بویژه برای بیماری‌های مزمن موضوعی است که چندسالی است رونق گرفته؛ مقوله‌ای که مانند هر خدمت جدید دیگری در حوزه سلامت مشکلات و اما و اگرهایی پیش روی آن قرار دارد…

به گزارش ممتازنیوز، تعرفه‌گذاری، تبلیغات، عدم پوشش بیمه‌ای و… از جمله مشکلاتی است که از ابتدای طرح‌ریزی خدمات مراقبت پرستاری در منزل، بیماران با آن روبرو بودند تا اینکه سرانجام با تعرفه‌گذاری خدمات هوم‌کر (مراقبت پرستاری در منزل) توسط وزارت بهداشت به نظر می‌رسید این مشکل برطرف شود اما، این در حالی است که دفاتر خدمات پرستاری در منزل مدعی هستند تعرفه‌ای که برای این خدمات در نظر گرفته شده بسیار کم است؛ موضوعی که ممکن است زمینه را برای بروز تخلفات در هنگام اخذ وجه از سوی خانواده بیماران، فراهم کند.

از سوی دیگر همه‌ ما بارها در جراید، فضای مجازی و… تبلیغات این دفاتر مراقبت پرستاری در منزل را دیده‌ایم اما آیا همه این مراکز مجوزها و صلاحیت حرفه‌ای کافی برای ارائه خدمات را اخذ کرده‌اند؟ این سوال در شرایطی مطرح می‌شود که بر اساس اعلام وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری یکی از راه‌های شناخت مرکز دارای مجوز ارائه خدمات پرستاری در منزل، سایت وزارت بهداشت است اما این در حالی است که همچنان دستورالعملی برای شیوه تبلیغات این مراکز وجود ندارد.

بر اساس اعلام سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین وزارت بهداشت ارائه خدمات مراقبت در منزل مزایای زیادی همچون کاهش هزینه بیماران، کاهش پرداختی از جیب بیمه‌ها، جلوگیری از اشغال تخت‌های بیمارستانی، تقلیل یافتن احتمال ابتلای بیمار به عفونت بیمارستانی و… دارد. موضوعاتی که علی‌رغم اذعان به آن‌ها قوانین بیمه‌ای آن در شورای عالی بیمه‌ سلامت با روندی کند دنبال می‌شود و تنها به شکل پایلوت برای برخی بیماری‌ها در چند استان اجرایی شده است اما هنوز در کل کشور اجرایی نشده است.

معضل دفاتر ارایه خدمات پرستاری فاقد مجوز

در این راستا، دکتر شمس‌الدین شمسی_رئیس شورای عالی نظام پرستاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دفاتر مراقبت و پرستاری در منزل توسط پرستاران تاسیس می‌شوند، گفت: این دفاتر باید مجوز تاسیس را از وزارت بهداشت اخذ کنند، اما متاسفانه تعدادی از دفاتر وجود دارند که فاقد مجوز هستند و صاحب صلاحیت نیستند. در حال حاضر دفاتری صلاحیت ارائه خدمات دارند که وزارت بهداشت و درمان به آنها مجوز ارائه خدمات داده باشند.

وی افزود: تعداد این مراکز در گذر زمان در حال تغییر است اما کسانی که خواهان دریافت خدمات مراقبت پرستاری در منزل هستند می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت بهداشت از تعداد و اسامی مراکز مراقبت در منزل دارای مجوز مطلع شوند.‌ مردم باید پیش از تماس با این دفاتر از داشتن مجوز آنها به طریق گفته شده اطمینان حاصل کنند.

صلاحیت افراد ارایه دهنده خدمت پرستاری در منزل چگونه تایید می شود؟

شمسی درباره شیوه تایید صلاحیت پرستاران شاغل در مراکز ارائه خدمات مراقبت پرستاری در منزل، اظهار کرد: در گام اول این افراد باید پرستاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی باشند و زمانی که قرار است پروانه کار برای آنها صادر شود باید حداقل مدرک کارشناسی پرستاری داشته باشند. در گام دوم این پرستاران باید امتیازاتی را کسب کنند، امسال نیز آزمونی تحت عنوان آزمون صلاحیت حرفه‌ای برگزار شد که از این به بعد حتی افرادی که پروانه کار دارند این آزمون‌ها و دوره‌های مشابه را بگذرانند تا صلاحیت لازم برای پرستاری در منزل را داشته باشند.

لزوم اصلاح تعرفه ها و پوشش بیمه ای خدمات پرستاری در منزل

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات در زمینه خدمات پرستاری در منزل موضوع تعرفه‌گذاری خدمات است، تصریح کرد: تعرفه‌ای که برای خدمات از سوی وزارت بهداشت درنظر گرفته شده است بسیار پایین است، تقاضای اول ما افزایش این تعرفه‌ها است. از طرفی این تعرفه‌ها تحت پوشش بیمه نیست و مردم مجبور می‌شوند تمام مبلغ را از جیب خود پرداخت کنند و آخرین تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه در شورای عالی بیمه باقی مانده است و درخواست جدی ما تسریع در تصمیم‌گیری‌های این موضوع است تا برای شروع حداقل چند خدمت تحت پوشش بیمه برود تا باری از دوش مردم برداشته شود و مردم مجبور به پرداخت همه این هزینه نشوند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری، تاکید کرد: موضوع جالب این جا است که مثلا یک بیمار مبتلا به سکته مغزی به مدت یک ماه در بیمارستان با هزینه‌های بالا بستری می‌شود و هزینه‌های او تحت پوشش بیمه می‌رود اما وقتی قرار می‌شود این فرد با هزینه بسیار کمتر در خانه مراقبت دریافت کند که سبب جلوگیری از اشغال تخت‌ هم می‌شود، بیمه خدمات را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. چرا باید بیمه حاضر باشد خدمات گران‌تر بیمارستانی را تحت پوشش ببرد ولی به پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری در منزل توجه نکند. تحت پوشش رفتن خدمات هوم‌کِر علاوه بر آنکه سبب کاهش هزینه‌ای که بیمار از جیب پرداخت می‌کند، می‌شود در عین حال هزینه بیمه‌ها را نیز کاهش می‌دهد. فعلا هیچ خدمت مراقبت در منزلی تحت پوشش بیمه نیست.

خلاء نظارت بر تبلیغات دفاتر خدمات مراقبت در منزل

وی در خصوص مجاز یا غیر مجاز بودن تبلیغات دفاتر پرستاری در منزل، بیان کرد: متاسفانه در این زمینه دستورالعمل خاصی نداریم و این هم یکی از معضلاتی است که باید به آن پرداخته شود. یکی از پیشنهادات ما این بود که نظارت بر این خدمات تحت پوشش سازمان نظام پرستاری باشد تا خدمات از نظر کیفیت و کمیت مناسب باشند و طبعا بر این اساس تبلیغات این دفاتر هم سامان بهتری پیدا می‌کرد. آنچه که می‌دانم خدمات مراقبت در منزل هم مثل تمام خدمات حوزه پزشکی و به همان اندازه و در حد اطلاع رسانی، می‌تواند تبلیغ شود.

شمسی با تاکید بر اینکه نبودن نهاد مستقل نظارت بر تبلیغات خدمات پرستاری در منزل می‌تواند سبب بروز تخلفات در منزل شود، گفت: متاسفانه با مرور تبلیغات در روزنامه‌ها و… و بررسی آنها می‌بینیم خیلی از مراکز مجوزهای لازم را ندارند و وقتی نظارتی نباشد بروز تخلف هم بدیهی است. از مردم می‌خواهیم با مراجعه به سایت وزارت بهداشت از مجوز دار بودن مرکز ارائه خدمات اطلاع کسب کنند.

وی درباره مرجع رسیدگی به تخلفات خدمات پرستاری در منزل، تصریح کرد: هم سازمان نظام پرستاری و هم وزارت بهداشت می‌تواند مرجع رسیدگی به تخلفات باشد، فعلا مرجع واحدی مشخص نشده است و این موضوع از این چندگانگی باید خارج شود. به نظر ما بهترین مرجع رسیدگی به این موضوع می‌تواند سازمان نظام پرستاری باشد گرچه الان عمدتا تخلفات و شکایات به قسمت‌های نظارتی وزارت بهداشت ارائه می‌شود. 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.