چه چیزی در پس آزمایشات هسته‌یی کره شمالی نهفته است؟

۳۰م دیماه ،

nukesofhazardblog.com.jpg

یک روزنامه چینی با گمانه‌زنی دربارهٔ زمان سومین آزمایش هسته‌یی کره شمالی یکی از دلایل انجام این آزمایشات در پیونگ یانگ را تولید سلاح هسته‌یی برای محافظت از امنیت ملی و استقلال دیپلماتیک دانست و اعلام کرد که برنامه هسته‌یی تسلیحاتی چین بازدارنده مناسبی برای جلوگیری از دخالت‌های خارجی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه چاینا دیلی، در گزارش خود نوشت: آیا کره شمالی در «آینده نزدیک» دست به سومین آزمایش هسته‌یی خود خواهد زد؟ شایعاتی از کشورهای غربی و حتی کره شمالی به گوش رسیده است، اما پاسخ دادن به این سوال هنوز کار آسانی نیست. تنها چیزی که می‌توان با اطمینان گفت این است که پیونگ یانگ بدون شک به انجام چنین آزمایشاتی ادامه خواهد داد، اما کسی جز رهبر کره شمالی نمی‌تواند چارچوب زمانی دقیقی برای آزمایش هسته‌یی بعدی‌اش ارائه کند.

در این ادامه گزارش آمده است: سبب اینکه کره شمالی مرتب دست به آزمایشات هسته‌یی می‌زند ارتباط مستقیمی با توسعه تسلیحات هسته‌یی‌اش برای محافظت امنیت ملی و استقلال دیپلماتیک دارد.کره شمالی می‌ترسد که آمریکا و متحدانش این کشور را تهدید کند و یا تمامیت ارضی آن را نقض کند، چیزی که چندان بی‌سابقه نیست. در سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق حمله کرد و دولت صدام را سرنگون کرد و آسیب‌های شدیدی را به اقتصاد محلی و زیرساخت‌های ملی عراق وارد کرد. کره شمالی قصد ندارد اجازه دهد اتفاق مشابهی برای این کشور بیافتد.

این روزنامه چینی در ادامه گزارش خود نوشت: در نواحی همسایگی کره شمالی، آمریکا سالها است که به تایوان سلاح ارائه می‌کند و در استقلال و اتحاد ملی چین دخالت می‌کند. وقتی واشنگتن با راحتی خیال تلاش می‌کند روی یک کشور هسته‌یی مانند چین تاثیر بگذارد، اقدامات آمریکا در آسیا – اقیانویسه پیونگ یانگ را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد. پس از اینکه چین در سال ۱۹۶۴ اولین آزمایش اتمی‌اش را انجام داد، آمریکا به تایوان دستور داد که پروژه « افتخار ملی»، یک تلاش نظامی برای تسخیر مجدد بخشی از چین را متوقف کند. به نظر می‌رسد که دستیابی به تسلیحات هسته‌یی به نفع چین بود. این امر دربارهٔ کره شمالی نیز صدق می‌کند و توانایی‌های نظامی قوی‌تر به نفع این کشور است.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: دنبال کردن فناوری‌های تسلیحات هسته‌یی مانع رشد اقتصادی نمی‌شود حتی یک کشور یافت نمی‌شود که به سبب دلایل مالی پروژه‌های تسلیحاتی هسته‌یی‌اش را کنار گذاشته باشد؛ چین، هند و پاکستان این کار را نکرده‌اند. گرچه توسعه تسلیحات هسته‌یی نیازمند یک سرمایه‌گذاری اولیه است، مراحل دوم و سوم چنین برنامه‌هایی نیازمند هزینه کمتری برای نگهداری است. هزینه‌ای که برای تسلیحات هسته‌یی صرف می‌شود در دراز مدت از هزینه‌های حفظ و نگهداری تسلیحات نظامی متعارف بیشتر است. علاوه بر آن مزایایی که بازدارنده هسته‌یی برای امنیت ملی به دنبال دارد هزینه‌های اقتصادی یک برنامه هسته‌یی تسلیحاتی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: این استدلال همانطور که در زمینه توانایی هسته‌یی تسلیحاتی همه کشورها صدق می‌کند، دربارهٔ کره شمالی نیز صحیح است. در نتیجه به نظر می‌رسد کره شمالی سببی برای توقف توسعه تسلیحات هسته‌یی‌اش ندارد و درواقع تعداد محدودی آزمایش هسته‌یی برای کره‌شمالی حیاتی است تا یک بازدارنده معتبر را در برابر دخالت‌های کشورهای خارجی بدست آورد.

این روزنامه چینی در ادامه گزارش خود نوشت: کره شمالی تنها درگیر مسائل نظامی نیست و به جنبه‌های توسعه سیاسی و اقتصادی نیز توجه دارد اگرچه تمرکز اصلی این کشور روی فناوری هسته‌یی تسلیحاتی است، سران دولت کره‌شمالی به سایر جنبه‌های کشوری نیز توجه دارد.

در پایان این گزارش آمده است: کره شمالی بهتر است اکنون از سرعت آزمایشات هسته‌یی‌اش بکاهد تا بتواند رابطه از هم گسیخته‌اش با جامعه بین‌المللی را ترمیم کند. این کشور در قبل از تمایل به مذاکرات دربارهٔ برنامه تسلیحاتی‌اش سود برده است، اما هرگز قول نداد این برنامه را کاملا کنار بگذارد. کره شمالی ممکن است این رویکرد را ادامه دهد تا رابطه مثبتی با دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در دومین دوره ریاست جمهوری‌اش و نیز با پارک گون هیه رییس جمهور تازه کره جنوبی برقرار کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.