چه کار کنیم تا خانه مان به «رنگ سال» درآید؟

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

 چه کار کنیم تا خانه مان به «رنگ سال» درآید؟

شرکت «پنتان» که رنگ سال را انتخاب می کند، نارنجی مایل به قرمز را به عنوان رنگ سال ۲۰۱۲ میلادی معرفی کرده است. اما رنگ نارنجی چه ویژگی هایی دارد، ترکیب آن با چه رنگ هایی سبب می شود تا دکوراسیون زیباتری داشته باشیم و برای این که خانه مان به «رنگ سال» درآید، باید چه کار کنیم؟

روانشناسی نارنجی

نارنجی یکی از گرم ترین رنگ هاست. به نظر می رسد که اثرات روانشناسی آن، ترکیبی از اثرات روانشناسی رنگ های قرمز و زرد را به طور همزمان داشته باشد. نارنجی یک رنگ پر احساس است. از لحاظ احساسی برانگیزنده، پر انرژی، شاد، سرزنده و بامزه است.

 این رنگ درست مثل قرمز، اشتها را برمی انگیزد. برای همین است که در تبلیغات زیاد از آن استفاده می شود، همین طور در آشپزخانه ها و رستوران ها. نارنجی در هند و نپال، رنگی روحانی است.

بر اساس مکتب فنگ شویی، رنگ نارنجی مناسب زوج هایی که تازه با هم آشنا شده اند نیست چون زمان زیادی را نیاز دارند تا با عقاید و عادات هم آشنا شوند اما انرژی نهفته در درون این رنگ به شما کمک می کند

که از سماجت و اصرار روی عقیده خودتان دست بکشید و زندگی مشترک بی دغدغه ای داشته باشید. تاثیرات رنگ نارنجی هم بستگی به طیف آن دارد که به زرد نزدیک تر است یا قرمز، با رنگ های روشن خنثی آمیخته شده یا با رنگ های تیره تر خنثی.

باغچه هاتان نارنجی باد!

بد نیست رنگ سال جدید را به باغچه ها و منازل خود نیز بیاورید. بسیاری از باغبان ها رنگ های ملایم را ترجیح می دهند اما اضافه کردن سایه هایی از رنگ نارنجی، حال و هوای دیگری به باغچه ها و منازل شما خواهد داد.

سوسن و گل زعفران

گیاهانی مثل سوسن و گل زعفران شکوفه های زیبایی در طیف رنگ های نارنجی – قرمز و نارنجی – زرد دارند. اگر کنار یکدیگر کاشته شوند، ترکیب چشمنوازی را ایجاد می کنند و قابلیت جذب کردن زنبورها و مرغان مگس خوار را دارند.

بگونیا

بگونیا هاله ای از رنگ نارنجی و زرد را دارد. حتی ترکیب این رنگ ها هم می توانند جلوه زیادی را به آپارتمان شما ببخشند. مثلا لادن می تواند در طراحی داخل منزل شما در سال ۲۰۱۲ که سال نارنجی است، بدرخشد. خاکش باید مرطوب باشد و در سایه شاداب تر است.

لاله

ایران سرزمین لاله های وحشی متنوعی است. برای چشمنواز شدن ترکیب رنگ های اتاق پذیرایی یا جلوه بخشیدن به اتاق خواب، می توانید از لاله که بیش از صد گونه دارد استفاده کنید. البته توصیه می شود امسال به همان گونه نارنجی اش که رنگ سال است، رضایت بدهید.

گل های لاله در هوای معتدل باز می شوند. با آغاز فصل سرما هم می توانید پیازهای این گل را نگه دارید تا بهار بعدی هم برای تان گل کند.

لادن

لادن خیلی راحت با کاشت سالانه تخمش رشد می کند. هم می شود در باغچه آن را نگه داشت و هم توی منزل. شکوفه هایش در طیف های رنگی زرد تا نارنجی و قرمز هستند و برای طراحی های داخلی که در آنها از سایه های مختلف رنگ نارنجی استفاده شده، بسیار مناسبند

 و می توان رنگشان را ضد رنگ غالب دکوراسیون منزل انتخاب کرد تا بیشتر به چشم بیایند. مثلا اگر دیوارها نارنجی روشن یا هلویی است، گلدان های نارنجی تند به تناسب رنگی فضا اضافه خواهد کرد.

گل خورشیدی

گیاهی است که تا ۴۵ سانتیمتر رشد می کند. در میان گل هایش غیر از قرمز و زرد، نارنجی هم پیدا می شود و عطر ملایم اما شیرینی دارد. بهار و تابستان خوب آب می خورد اما در پاییز و زمستان

دردسری برای تان نخواهد داشت و باید خاکش خشک بماند. فقط باید مراقب سرمازدگی آن باشید. دمای مورد نیازش هم بین ۱۵ تا ۲۵ درجه است.

برگ ها و ساقه های قدیمی اش را هم باید هرس کنید. در مجموع گیاه مناسبی برای داخل منزل یا محل کار می باشد چون معروف است که مراقبت خاصی نمی خواهد اما نوع نوری که احتیاج دارد به دلیل آن که باید غیرمستقیم باشد، می طلبد پشت پرده پنجره اتاق خواب یا هال که آفتاب مستقیمی به آن نمی تابد، قرار بگیرد.

رنگ نارنجی در طراحی داخلی

کمتر پیش می آید اتاقی را ببینید که دیوارهایش با دکور آن یکدست نارنجی باشد. چنین فضایی بیش از اندازه روشن و گرم به نظر می رسد. برای استفاده بجا از این رنگ در اتاق ها باید از سایه ها یا طیف های آن به درستی استفاده کرد تا از میزان قدرت و هیجان آن بکاهید.

یک اتاق هلویی رنگ

به نارنجی که سفید را اضافه کنید، رنگ هلویی به دست می آید. استفاده از هلویی در کنار سفید و خود نارنجی و ساختن یک دسته رنگ برای طراحی داخلی، ایده خوبی است که بیشتر به درد اتاق های کوچک می خورد.

در این فضاها دیوارها را به رنگ هلویی روشن درآورید و طرح هایی از همان طیف رنگی هلویی را به آن بیفزایید. در کنارش صندلی ها و مبل ها را از رنگ طرح روی دیوار که از خانواده هلویی است،

 انتخاب کنید. فرش پهن شده در سالن هم می تواند دسته ای از رنگ های نارنجی هلویی و سفید با سایه های شان باشد. به این ترتیب صاحب اتاق فوق العاده ای خواهید شد. تیرگی مبلمان یا سفیدی کوسن ها و صندلی ها اینطوری خیلی به چشم می آیند.

ترکیب نارنجی با مشکی

یک گزینه دیگر این است که از طیف تیره تر نارنجی استفاده کنید. کافی است به آن مشکی را اضافه کنید تا مجموعه ای از هم خانواده های قهوه ای را به دست بیاورید؛

از نارنجی مایل به قهوه ای گرفته تا قهوه ای مایل به مشکی. این رنگ بیشتر مناسب وسایل همان اتاقی است که دیوارهایش به رنگ هلویی روشن درآمده. مثل طرح بالایی می توان از آن در همه وسایل استفاده کرد. فقط به جای سفید، رنگ مشکی در دسته رنگ ها قرار می گیرد.

ترکیب نارنجی با آبی

نارنجی و آبی دو نقطه متضاد هستند. اضافه کردن آبی به نارنجی آن را ملایم تر می کند و طیف هایی از نارنجی را ارائه می دهد که در تیره ترین حالتش به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری درمی آید.

نارنجی با مشکی، سفید، خاکستری، کرم یا قهوه ای بژ و سایر رنگ های خنثی ترکیب خوبی را می سازد.

البته برای رنگ کردن دیوارها از طیف های کاملا روشن شده نارنجی استفاده می شود. نارنجی و فیروزه ای هم کنار یکدیگر عالی به نظر می رسد. همینطور نارنجی و سبز روشن. کنار هم قرار دادن نارنجی تیره و روشن، کنتراست زیبایی را در دکوراسیون ایجاد می کند.

مثلا رنگ نارنجی در کنار هلویی یک طرح رنگی متعادل را می سازد. اگر به آن یک رنگ کاملا متضاد مثل فیروزه ای و کمی از رنگ های خانواده خنثی را اضافه کنید، طرح زیبایی درست خواهد شد.

منبع:ماهنامه کوچه ما

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر دوشنبه ۱۹ تیر   مشاهده : ۴۹۸   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – دکوراسیون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.