چه کسانی در برابر یکجانبه گرایی غرب ایستادند

سفیر ایران در روسیه پاسخ داد:

زهرا خدایی

فروپاشی نظام دوقطبی را اگرچه پایان یک رویارویی دیرینه میان شرق و غرب و آغاز فصلی جدید در نظام بین الملل می دانیم، اما میراث برجای مانده از رویارویی دو قدرت بلامنازع همچنان با گذشت بیش از دو دهه از آن تاریخ همچنان در بسیاری از کانون های بحران خودنمایی می کند. خاورمیانه که متأثر از فضای رقابتی شرق و غرب دهه های متمادی به حوزه های نفوذ دو بلوک تقسیم شده بود، امروز نیز در عرصه هایی همچنان شاهد زورآزمایی قدرتهای غربی و شرقی است. جنگ سوریه یکی از همان کانون های بحران است. بحران در این کشور که وارد نوزدهمین ماه متوالی خود می شود، با حمایت کشورهای واقع در بلوک شرق و متحدان آنها متشکل از روسیه، چین و ایران توانسته در مقابل بلوک غرب و متحدان منطقه ای آن مقاومت کند. این بحران که از آغاز، توازن و شکل جدیدی به آرایش منطقه ای و فرامنطقه ای بازیگران درگیر آن داده، در نزد برخی ناظران و صاحبنظران این فرضیه را تقویت نموده که جبهۀ جدیدی با حضور ایران، روسیه و چین در حال شکل گیری است که می تواند بسیاری از تحولات منطقه را با تصمیمات و اثرگذاری های خود شکل دیگری به آن بدهد. واقعیت اینست که این جبهه مدتهاست که تشکیل شده و کارکرد و برآیند آن را در تا اندازه ای در بحران سوریه دیده ایم، اما اینکه توان تأثیرگذاری جبهۀ جدید تا چه اندازه است و تا چه میزان می تواند در مدیریت تحولات منطقه ای کارساز باشد، پرسشی است که سیدمحمودرضا سجادی، سفیر کشورمان در روسیه در گفتگویی با خبرآنلاین ضمن جالب توصیف کردن این جبهه می گوید: هنوز از ناحیۀ روسها و چینی ها طرح چنین ایده ای را نشنیده ایم و فکر می کنم ایده ای است که توسط نخبگان مطرح شده است و به نظرم قابل بررسی است و به توجه جدی نیاز دارد.
سجادی پیرامون هزینه-فرصت های این جبهه افزود: نکتۀ مهمی که این جبهه را قابل توجه می کند، اینست که بعد از فروپاشی اتحاد شوروی این تصور برای به خصوص آمریکا به وجود آمد که سلطه و ارادۀ آمریکا بر دنیا نهایی و قطعی شده است. لذا شاهد آنیم که اقدام به یکسری تصمیمات یکجانبه در افغانستان، عراق و در لیبی انجام دادند و هجوم خود را به سمت شرق آغاز کردند. طبیعتاً کشورهای مقتدر و مستقلی مثل ایران، روسیه و چین این رویکرد یکجانبه گرایی آمریکا را نمی پسندند. در مورد سوریه نیز بدترین شکل اعمال زود و تحمیل ارادۀ خود به سایر ملتها را غربی ها بروز داده اند. به نظرم چنین جبهه ای نه تنها هزینه ای در آن نیست بلکه جنبۀ مثبتی هم دارد و می تواند این پیام را به غرب بدهد که تصورشان از دنیای امروز غلط است و جهان به سمت یک جریان چندقطبی می رود و نه به سمت یکجانبه گرایی به سردمداری غرب.
سفیر کشورمان در روسیه پیرامون نقش سایر بازیگرانی که می توانند این جبهه را تحت تأثیر قرار دهند(همچون ترکیه) افزود: در مورد ترکیه هم باید بگویم که اگرچه عضویت ترکیه در ناتو محدودکننده برای این کشور خواهد بود، اما در صورتی که آنها هم تمایل داشته باشند، می توانند در این جبهه نقش آفرینی کنند. نه تنها این ۴ کشور بلکه همۀ کشورهایی که از رویکرد یکجانبه گرایانه غرب ناراضی هستند می توانند جبهه ای را تشکیل بدهند که تبلور آن می تواند در نم(جنبش غیرمتعهدها) باشد. به خصوص اینکه روسیه و ایران تنها کشورهایی هستند که در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا ایستاده اند که رهبری آمریکا را به چالش کشیده است.

۴۹۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.