چه کسانی نباید از لنز طبی استفاده کنند؟

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: بسیار‌ها به محض اینکه لنز را در چشم قرار می‌دهند دچار سوزش یا اشک ریزی می شوند. به نقل از رئیس انجمن اپتومتری ایران بعضی بیماری‌های زمینه‌ای، جراحی‌های عیوب انکساری و بعضی مشاغل سبب می‌شود تا فرد نتواند از لنز استفاده کند.

محمدرضا زرین در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه آیا امکان استفاده از لنز برای اشخاصی که جراحی عیوب انکساری انجام داده‌اند وجود دارد گفت: لنز معمولاً در سطح چشم‌هایی که سطح قرنیه صاف دارند بهتر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اشخاصی که به روش‌های لیزر یا PRK دید خود را اصلاح کرده‌اند کمتر تحمل استفاده از لنز را دارند چرا که سطح قرنیه این اشخاص کمی ناهموار است. این دسته از اشخاص به محض استفاده از لنز، ممکن است دچار سوزش بشوند یا احساس کنند جسم خارجی در چشم آنهاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: حتی ممکن است بعضی با استفاده از لنز در چشم خود احساس خستگی مفرط بکنند که اغلب به سبب التهاب غدد لبه پلک بوده یا اینکه نمره لنز خوب تجویز نشده است.

زرین در پاسخ به اینکه آیا هنگام استفاده از لنز برای رفع خشکی چشم می‌توان از اشک مصنوعی استفاده کرد گفت: اشک مصنوعی را به هیچ عنوان نباید موقعی که لنز در چشم قرار دارد استفاده کرد چون روی لنز رسوب می‌کند.

به گفته رئیس انجمن اپتومتری ایران خوابیدن با لنز به ویژه لنزهای نسل قدیم به هیچ وجه مجاز نیست ولی لنزهای نسل تازه که تخلخل بیشتری برای عبور هوا دارند با اجازه متخصص منعی ندارد.

این متخصص اپتومتری همچنین به آنهایی که بیماریهای سیستمیک مانند دیابت، فشار خون و تیروئید دارند پیشنهاد کرد تا از لنز استفاده نکنند همچنین اشخاصی که سطح قرنیه آنها پارگی داشته یا دچار خشکی چشم شده‌ و در محیط‌های نامتعارف مانند کارخانه موزاییک‌سازی، آجرپزی کار می‌کنند یا در معرض گرد و خاک شدید می باشند نیز نباید در چشم خود لنز بگذارند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.