چه کسانی نباید در مصرف خرمالو زیاده روی کنند؟

کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان یزد توصیه کرد: افراد به ویژه کسانی که دارای اضافه وزن هستند نباید در مصرف خرمالو زیاده‌روی کنند.

یوسف نقیایی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان این که برخی از میوه‌ها مانند موز و خرمالو وقتی به صورت کال چیده می‌شوند بعد از مدتی می‌رسند، افزود: میوه خرمالو دارای ۸۰ کیلو کالری انرژی است، این میوه جزو ‌میوه‌های پرانرژی محسوب می‌شود بنابراین افرادی که دارای اضافه وزن هستند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

وی با اشاره به مقدار قابل توجه پتاسیم موجود در خرمالو اضافه کرد: این میوه دارای ۲۷۱ میلی گرم پتاسیم در هر ۱۰۰ گرم است. این در حالی است که پتاسیم بالا برای بیماران قلبی عروقی حائز اهمیت است.

نقیایی با اشاره به اینکه خرمالو دارای مقدار قابل توجه پکتین است، اضافه کرد: پکتین یکی از فیبرهای محلول در آب است که سبب کاهش چربی‌های بدن و چربی‌های محلول در خون می‌شود و هرچه خرمالو بیشتر رسیده باشد، پکتین آن کمتر می‌شود بنابراین توصیه می‌شود برای استفاده بیشتر از پکتین نباید خرمالو بیش از اندازه برسد.

این کارشناس تغذیه در خصوص ترکیبات خرمالو عنوان کرد:‌ مقدار سدیم این میوه می‌تواند برای افرادی که دارای فشار خون هستند مفید باشد بدون این که روی فشار خون این افراد تاثیری بگذارد. همچنین وجود رنگدانه‌های پلی فنولیک در میوه خرمالو خاصیت ضد سرطانی دارد.

وی بیان کرد: ‌وجود اسیدهایی که در خرمالو وجود دارد خاصیت این میوه را به صورت اسیدی درمی‌آورد که سبب هضم غذا و همچنین جذب بهتر بعضی از ترکیبات غذایی مثل آهن و روی ‌می‌شود.

نقیایی با اشاره به مقدار بتاکاروتن به عنوان پیش ساز ویتامین a در این میوه گفت: میزان بتاکاروتن در این میوه بستگی به حالت مصرف خرمالو دارد. وی افزود: بیماران دیابتی به دلیل دارا بودن قند فراوان در این میوه باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کنند.

روزگار نو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.