چه کسی از منافقین حمایت می کند؟

تلاش برخی سیاستمداران آمریکایی برای خروج گروهک منافقین از لیست گروه های تروریستی، تحلیل نتایج تحریم های نفتی بر سیاست های هسته ای ایران، بسته شدن حساب مشتریان ایرانی در یک بانک مهم کانادا، جوسازی روزنامه ترک علیه برنامه هسته ای ایران و برنامه ایران، پاکستان و ترکیه برای ارتقای سیستم حمل و نقل ریلی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از تابناک تلاش برخی سیاستمداران آمریکایی برای خروج گروهک منافقین از لیست گروه های تروریستی، تحلیل نتایج تحریم های نفتی بر سیاست های هسته ای ایران، بسته شدن حساب مشتریان ایرانی در یک بانک مهم کانادا، جوسازی روزنامه ترک علیه برنامه هسته ای ایران و برنامه ایران، پاکستان و ترکیه برای ارتقای سیستم حمل و نقل ریلی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، چند وقتی است که هر از گاه، مطلبی در یکی از روزنامه های معروف آمریکایی در حمایت از گروهک منافقین به چشم می خورد. اکنون، آن گونه که «واشنگتن پست» می نویسد، این حمایت های همه جانبه برخی رسانه ها و شخصیت ها، دولت آمریکا را واداشته تا درباره منشأ مالی آن به تحقیق و تحفص بپردازد. به نوشته این روزنامه، وزارت خارجه آمریکا در حال بررسی این موضوع است که آیا پرداخت های چند ده هزار دلاری به افراد حامی این گروهک، قوانین ضد تروریسم را نقض کرده یا خیر.

علاوه بر این، مطابق قوانین، حامیان گروه های خارجی باید به طور رسمی به عنوان گروه های لابی گر ثبت نام کنند، در صورتی که این افراد بدون انجام چنین اقدامی به ملاقات با سران دولت اوباما به منظور جلب حمایت آن ها مبادرت ورزیده اند.

روزنامه «لس آنجلس تایمز»، مطلبی را درباره برنامه هسته ای ایران و نیز تحریم های جدید غرب علیه ایران منتشر کرده است. سوالی که این روزنامه مطرح کرده این است که آیا تحریم های جدید غرب می تواند ایران را به تجدیدنظر در سیاست های هسته ای خود وادارد یا خیر. تحلیلگر این روزنامه مدعی است که فشار تحریم ها به تنهایی کارساز نیست و این تغییر سیاست به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. از جمله اینکه آیا مذاکرات ادامه پیدا کند یا خیر؛ تهدید حمله نظامی تا چه حد معتبر تلقی شود؛ تحولات داخلی ایران به چه سمتی پیش برود؛ و اینکه قیمت نفت در بازارهای جهانی در چه سطحی قرار بگیرد.

در مطلب دیگری در رابطه با تحریم ها، روزنامه کانادایی «اتاوا سیتیزن» از بسته شدن حساب های برخی مشتریان ایرانی تبار و یا مرتبط با ایران در یکی از بانک های بزرگ کانادا خبر داده است. به نوشته این روزنامه، «تی. دی. بانک» کانادا اعلام کرده به منظور همراهی با قوانین فدرال درباره تحریم های اقتصادی ایران، آغاز به بستن حساب های برخی مشتریان خود کرده است. این بانک در بیان دلیل کار خود نیز اعلام کرده قوانین تحریمی کانادا، موسسات مالی این کشور را از خدمات دهی به هر کسی که در داخل ایران باشد یا به نفع ایران کار کند، منع کرده است.

اما در زمانی که بسیاری از مطبوعات بی طرف غربی اذعان دارند که شواهدی درباره اینکه ایران در پی سلاح هسته ای است وجود ندارد، روزنامه «تودی زمان» ترکیه در مطلبی به قلم یکی از تحلیلگرانش مدعی شده برنامه هسته ای ایران صلح آمیز نیست. نویسنده این مطلب به بیان چند دلیل در این رابطه پرداخته که برخی از آن ها حتی خنده دار است.

از جمله اینکه چون برنامه هسته ای ایران از زمان شاه شروع شده بوده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) اعلام کرده که دستیابی به سلاح هسته ای حرام است، این نشان می دهد که برنامه هسته ای ایران از ابتدا نیز با هدف دستیابی به سلاح هسته ای آغاز شده است! و یا اینکه اگر ایران مدعی استفاده از برنامه هسته ای برای تولید انرژی است، چرا طی دهه های گذشته به جای سرمایه گذاری در بخش هسته ای، در زیرساخت های نفتی خود سرمایه گذاری نکرده است!

در نهایت، روزنامه «نیوز اینترنشنال»، از برنامه پاکستان، ایران و ترکیه برای ارتقای زیرساخت های راه آهن خود خبر داده است. به نوشته این روزنامه، سه کشور مذکور جهت ارتقای وضعیت زیرساخت های حمل و نقل ریلی خود تلاش خواهند کرد تا این خطوط را به یکدیگر متصل کرده و از این طریق، زمان لازم برای انتقال کالا در طول منطقه «اکو» را کاهش دهند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.