چه کسی با بشار اسد و همسرش قهوه می‌خورد؟

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز امروز با انتشار مطلبی، به بررسی دیدگاه مردم ترکیه نسبت به مداخله دولت این کشور در درگیری‌های داخلی سوریه پرداخته و اشاره کرده که این امر، اسباب نارضایتی مردم این کشور را فراهم آورده است.

با ادامه درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح در سوریه و در شرایطی که هر یک از قدرت‌های خارجی همچنان بر پیگیری منافع خود در این کشور پافشاری دارند، نیویورک‌تایمز گزارشی از تأثیرات مداخله ترکیه در این کشور بر مردم ترکیه و دیدگاه آنها نسبت به این موضوع منتشر کرده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز امروز با انتشار مطلبی، به بررسی دیدگاه مردم ترکیه نسبت به مداخله دولت این کشور در درگیری‌های داخلی سوریه پرداخته و اشاره کرده که این امر اسباب نارضایتی مردم این کشور را فراهم آورده است.

این روزنامه همچنین در آغاز گزارش خود، به مصاحبه با یکی از شهروندان عادی ترکیه استناد کرده که با اشاره به تیتر روزنامه مبنی بر خبر انفجار‌ها و کشته شدن سربازان این کشور در نقاط گوناگون می‌گوید: «ما صبح خود را این گونه آغاز می‌کنیم… سوریه به ما چه ارتباطی دارد؟… نخست وزیر و همسرش عادت داشتند برای صرف چای یا قهوه به آنجا بروند».

این روزنامه آمریکایی ادامه می‌دهد، دولت ترکیه به واسطه سیاست‌های خود در حمایت از شورش‌های سوریه، پناه دادن به شورشیان در جنوب، سران مخالفان در استانبول و پناهندگان در مرز‌ها و همچنین فرستادن سلاح برای مخالفان، از سوی مردم خود با سرزنش‌های بسیاری روبه‌روست.

هرچند شمار بسیاری از مردم ترکیه در آغاز از سیاست دولت خود حمایت کرده و گمان می‌کردند، این کارها تلاشی برای استقرار دمکراسی و صلح در سوریه است، اکنون آن‌ها بر این باورند که چنین سیاست‌هایی، تنها به بی‌ثباتی در کشور منجر شده است.

نیویورک تایمز می‌افزاید، درخواست ترکیه برای مداخله نظامی در سوریه (کاری که بیشتر کشورهای جامعه جهانی با آن مخالفند) تنها به نارضایتی‌های داخلی افزوده است، به ویژه اکنون که اعتراض‌ها نسبت به فیلم توهین آمیز به پیامبر اسلام رو به فزونی است، احتمال مداخله نظامی غرب در سوریه از گذشته هم کمتر شده است.

به این ترتیب، جو کنونی برای رجب طیب اردوغان که درصدد بود از انقلاب‌های عربی برای ارتقای نفوذ ترکیه در داخل و خارج از کشور استفاده کند، یک شکست به شمار می‌رود، ترکیه ناگهان خود را از چند جبهه آسیب‌پذیر یافته است.

«سونر جاگاپتای»، مدیر برنامه پژوهشی ترکیه در مؤسسه خارج نزدیک واشنگتن می‌گوید: «شمار بسیاری از مردم ترکیه، این را نتیجه مستقیم موضع تهاجمی ترکیه در قبال اسد می‌دانند».

به باور نیویورک تایمز، در مواجهه با انتقادهای شدید مردم و صاحب‌نظران از سیاست‌های دولتی ترکیه، دولت این کشور کم کم باید متقاعد شود که استراتژی کلی خود در قبال توسعه نفوذ و منافعش در خاورمیانه را بازبینی کند.

«دوگان هپر»، ستون نویس روزنامه «ملیت» نیز می‌گوید: «سیاست ترکیه در قبال سوریه شکست خورده است. این سیاست، همسایگان ما را به دشمنان ما بدل کرده است. ما در دنیا تنها مانده‌ایم».

این روزنامه در ادامه مطلب خود به بیان جزییاتی از سیاست‌های ترکیه نسبت به بحران سوریه از آغاز تاکنون می‌پردازد و شواهدی از نارضایتی روزافزون مردم این کشور نسبت به سیاست‌های دولت خود را ارائه می‌کند. به این ترتیب، این روزنامه نتیجه می‌گیرد که حمایت مردم ترکیه از سیاست‌های دولتشان در این زمینه پایان یافته و این سیاست‌ها نیازمند بازنگری است.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.