چه کسی خودرو را گران کرد؟

۲۰خردادماه،

اگرچه افزایش مجدد قیمت خودرو تعجب مصرف‌کنندگان را برانگیخته است اما بعضی کارشناسان به سبب نوع عملکرد شورای رقابت در تعیین قیمت خودروها، چنین وضعیتی را طبیعی و قابل پیش‌بینی می‌دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اگرچه در سه هفته قبل قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد روندی صعودی داشت اما در دو روز اخیر شیب افزایش قیمت‌ها تندتر از روزهای قبل بوده است.

این وضعیت در حالی رخ داده که از اواخر بهمن ماه سال قبل رییس شورای رقابت با وعده کاهش قیمت خودرو وارد عرصه قیمت‌گذاری این محصولات شد به‌گونه‌ای که اعضای این شورا در وعده‌های خود حتی از کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمتها نیز خبر داده و از مردم خواستند تا زمان کاهش قیمتها از خرید این محصول اجتناب کنند.

نتیجه چنین وعده‌هایی توقف خرید خودرو از سوی مصرف‌کنندگان بود تا جایی که از اوایل اسفند ماه سال قبل تا اوایل خرداد ماه امسال، فروش خودرو از سوی خودروسازان تقریبا به صفر رسید. با توقف فروش خودرو جریان ورود نقدینگی به شرکتهای خودروساز قطع شده و این شرکتها نتوانستند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند. به این ترتیب تعدادی از قطعه‌سازان ورشکست شده و با کاهش تولید قطعات، تولید خودرو نیز بیش از پیش کاهش یافت.

بنابراین در حال حاضر کاهش تولید و عرضه خودرو از سوی خودروسازان و همچنین ناامیدی مصرف‌کنندگان از کاهش قیمتها و مراجعه مجدد آنها به بازار خودرو سبب شده که با به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، قیمت این محصولات در بازار آزاد در روندی آهسته و پیوسته افزایش یابد.

درست در چنین شرایطی خبری از شورای رقابت که قرار بود با دستورالعمل قیمت‌گذاری خود قیمت خودروها را کاهش داده و کنترل کند، نیست.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.