چه کنیم فایل های ارزشمندمان از دست نرود؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

روش های بسیاری برای حفط اطلاعات موجود است که از جمله میتوان به Mirror و File History اشاره کرد.در زیر به اختصار به توضیح آنها میپردازیم.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، اگر با فایل‌ها و اسنادی کار می‌کنید که اطلاعاتی ارزشمند را در خود ذخیره کرده‌اند، احتمالا به فکر حفظ ایمنی آن‌ها هستید.ممکن است برخی از این فایل‌ها به اشتباه پاک شوند یا در یک اتفاق، فایل به صورتی ویرایش شود که اطلاعات ارزشمند قبلی آن از بین برود. این جاست که روش‌های گوناگونی برای حفظ اطلاعات مطرح می‌شود.

در روش سخت‌افزاری می‌توان از یک هارددیسک Mirror استفاده کرد. این هارددیسک تمام اطلاعاتی را که روی هارددیسک اصلی رایانه ذخیره می‌شود، مو‌ به مو ذخیره می‌کند. در واقع این یک پشتیبان‌گیری مو به مو از فایل‌های فعلی است و اگر ویرایش اشتباهی روی یکی از فایل‌ها در هارددیسک اصلی صورت گیرد، نسخه پشتیبان نیز تغییر خواهد کرد.

مایکروسافت توصیه می‌کند برای حفظ امنیت فایل‌های حیاتی موجود در رایانه از File History استفاده شود.

File Historyیک روش نرم‌افزاری – سخت‌افزاری برای حفظ امنیت اطلاعات است. در این روش یک نسخه از فایل‌های تعیین شده در نقطه‌ای مانند هارددیسک محلی رایانه، یک هارددیسک اکسترنال یا نقطه‌ای در شبکه ذخیره می‌شود. در صورتی که فایل تعیین شده ویرایش شود، ویرایش جدید نیز نگهداری می‌شود و به این ترتیب دو نسخه از فایل (قبل و بعد از ویرایش) ذخیره خواهد شد. به این ترتیب می‌توان تاریخچه فایل را نگهداری کرد و در صورتی که از ویرایش‌ها رضایت نداشت، اوضاع را به پیش از آن بازگرداند.

یکی از امتیازات مهم این روش این است که حجم نسخه‌های ذخیره شده، به اندازه حجم نسخه اصلی ضرب در تعداد نسخه‌ها نیست. یعنی حجم فایل‌ها با هم جمع نمی‌شود. نقاط اشتراک فایل‌ها تنها یک بار ذخیره می‌شود و تنها وجوه تمایز آن‌ها برای دفعات بعدی ذخیره خواهد شد و نسخه‌های پشتیبان، به شکلی منطقی حجم ذخیره می‌کنند.

این ویژگی در ویندوز ۷ نیز وجود داشت اما در ویندوز ۸ این امکان بهبود یافته و راندمان، سرعت کار و دقت پشتیبان‌گیری‌ها افزایش و حجم فایل‌های ذخیره شده کاهش یافته است. علاوه بر این می‌توان به طور هوشمندانه‌ای بازه‌های زمانی پشتیبان‌گیری، حجم ذخیره شده و توانایی اشتراک‌گذاری نسخه‌های پشتیبان را مدیریت نمود.برای دسترسی به این ویژگی بعد از مراجعه به هر درایو یا پوشه، از دکمه File History در سربرگ Open در بالای صفحه استفاده کنید.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.