چین می تواند بازاری بزرگ برای کالا های ایرانی باشد

خبرگزای آریا- رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در دومین کنفرانس فرصت های بازرگانی و سرمایه گذاری ایران و چین از راهکارهای توسعه صادرات به این کشور و مدیریت واردات کالاهای چینی سخن گفت.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا،  «حمید صافدل» در دومین کنفرانس فرصت های بازرگانی و سرمایه گذاری ایران و چین گفت: چین گرچه در رده کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هست، اما عموماً به واسطه اقتصاد با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تاثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای به خصوص در دو دهه اخیر از دیگر کشورها متمایز می‌شود.
وی تعداد مسلمانان این کشور را قابل توجه عنوان کرد و افزود: به نشر کارشناسان مسائل تجاری تعداد مسلمانان و پراکندگی ایشان در سراسر چین می تواند به عنوان یکی از نقات قوت در زمینه روابط تجاری با چین مد نظر قرار گیرد.
رییس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به نرخ رشد ۹٫۲ درصدی تولید ناخالص ملی در چین از این کشور به عنوان لکوموتیو اقتصاد جهان و منطقه یاد کرد و افزود: این کشور با برنامه ریزی و فراهم نمودن زیر ساخت های تجاری و بازرگانی خود میزان تراز تجاری خود در سال ۲۰۰۴ میلادی را از مثبت ۳۲ میلیارد دلار در سال به مثبت ۱۵۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ افزایش داده است.
صافدل افزود: چین علیرغم شروع بحران مالی و اقتصادی در سال ۲۰۰۷ میلادی تاثیر کمتری نسبت به جهان از این بحران رادر اقتصاد خود احساس کرد و با ۳۶۴۲ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی و  ۱۸۹۹ میلیارد دلار صادرات رتبه اول صادرات جهان در سال  ۲۰۱۱  را  به خود اختصاص داده است.
وی افزود: بررسی اجمالی اقلام عمده صادراتی و وارداتی به چین نشان می دهد که این کشور از یک الگوی تجارت آزاد فعال بهره می برد و هر کالایی که در این کشور تولید می شود علاوه بر آنکه قابلیت صادرات برای آن وجود دارد می تواند از کشور های دیگر نیز وارد شود.
صافدل بااشاره به مقاصد صادراتی چین گفت: کالا های چینی با توجه به کیفیت خود توانسته اند در بازارهای مختلف نظرات مختلف مشتریان را به خود جلب کند.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایارن با اشاره به اینکه اکنون جهان درگیر بحران بدهی در غرب است سهم چین در مقابله با اثرات منفی این بحران را قابل توجه دانست و افزود: چین در دو دهه گذشته در اکثر پیمان های منطقه ای، چند جانبه و دو جانبه حضور فعال داشته است و در گستره جهانی از آمریکای جنوبی تا شرق آسیا با اغلب کشور ها و نظام های سیاسی و اقتصادی پیمان های تجاری برقرار کرده است.
وی در خصوص حجم مبادلات تجاری کشورمان با چین گفت: در سه ماهه اول سال ۹۱ بیش از ۱ میلیارد دلار کالا به چین صادر کرده ایم و انی در حالی است که ۱ و نیم میلیارد دلار کالا و از خدمات از کشور چین به ایران وارد شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در توسعه روابط اقتصادی افزود: ۱۶٫۷ درصد  از کل صادرات ایران در سال ۹۰ به چین بوده است و ۲۰ قلم کالای عمده آن با حدود ۹۱درصد سهم، عموما شامل انواع میعانات گازی و محصولات معدنی می‌باشد و تغییر در ترکیب اقلام صادراتی به این بازار با گستره بیش از ۱۷۴۳ میلیارد دلار واردات در سال لازم و ضروری است.
وی مجموع ارزش صادرات سایر کالاهای غیر معدنی شامل ۹ قلم پوست دباغی شده، زعفران، انواع پسته و مغز پسته، انواع فرش و کف پوش‌ها، انواع ماهی و تن، خرما، شیره و عصاره شیرین بیان، کشمش، قطعات و احشاء خوراکی حیوانات در سال ۹۰ را حدود ۵۶ میلیون دلار اعلام کردو افزود:این در حالیست که ارزش و ظرفیت واردات همین ۹ قلم از تمامی کشورهای جهان به چین بیش از ۸ میلیارد و ۲۰۲ میلیون دلار گزارش گردیده است یعنی حتی در بازاریابی اقلام صارداتی با تجارت سنتی و سابقه دیرینه صادرات، سهم ایران در صادرات همین ۹ قلم کالا به این بازار بالفعل و متقاضی جدی واردات به این کشور، کمتر از یک درصد بوده است.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در تشریح اهم اقدامات این سازمان در زمینه توسعه صادرات غیر نفتی به چین گفت: تاکنون  هیاتهای تجاری و بازاریابی برای اتاقهای بازرگانی، تشکلها و اتحادیه های صادراتی، سازمانهای بازرگانی استانها و اتاق ایران و چین اعزام شده است و علاوه بر استقرار رایزن بازرگانی در پکن در نمایشگاه تخصصی و بین المللی چین مشارکت فعال داشته ایم.
وی همچنین  حضور فعال در نمایشگاه های تخصصی و بین المللی چین و برقراری پاویون جمهوری اسلامی ایران و  برگزاری میز کشوری چین در سازمان و استانها را از دیگر اقدامات در این زمینه عنوان کرد و افزود:  مدیریت واردات از چین و کیفی سازی واردات از این کشور در دستور کار قرار دارد و  تفاهم نامه استاندارد و بازرسی کالاها برای ۴۶۰۰ قلم از کالاهای وارداتی از چینبه همین منظور بین دو کشور به امضا رسیده است.
صافدل ایجاد یک پلتفرم مشترک برای اعتبار سنجی خریدار-فروشنده میان شرکتهای ایرانی و چینی، با همکاری وزارت بازرگانی چین، پیگیری حضور فعالان اقتصادی و شرکتهای ایرانی در نمایشگاه های بین‌المللی تخصصی و منتخب چین در سالجاری،  برنامه‌ریزی اعزام هیات های تجاری و صنعتی به چین،  برنامه‌ریزی ویژه برای توسعه صادرات غیر نفتی به چین در بخش‌های فرش‌های نفیس و تابلو فرش، خشکبار و مواد غذایی، صنایع دستی و زیور آلات،  پیگیری تشکیل کمیته مشترک حکمیت و داوری بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور به منظور حل و فصل اختلافات تجاری و  پیگیری رفع موانع اجرایی یادداشت تفاهم همکاریهای استاندارد و بازرسی کالاها از برنامه های آتی سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه توسعه همکاری اقتصادی بین ایران و چین عنوان کرد.
وی ایجاد تنوع در ترکیب اقلام صادراتی به چین با توجه به اندازه بازار بزرگ چین و حجم واردات این کشور و هدفگذاری برای صادرات کالاهای نفیس مانند تابلو فرش، فرش دستباف و … با توجه به افزایش شمار جمعیت پولدار چین از راهکارهای توسعه صادرات به چین عنوان کرد و افزود: استفاده از ظرفیت چند ده میلیونی جمعیت مسلمانان چین جهت افزایش صادرات محصولات حلال و اتخاذ استراتژی تولید و بازاریابی مشترک میان شرکتهای ایرانی و چینی جهت حضور در بازارهای CIS و همسایه ایران نیز باید مورد بررسی و برنامه ریزی جدی قرار گیرد.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران بازاریابی مشترک برای بازارهای پیرامونی ایران، نگاه به تولید مشترک در ایران و ایجاد ارزش افزوده توسط کارخانجات ایرانی و شناسایی برندهای معتبر چینی و برندسازی مشترک جهت عرضه محصولات با کیفیت از جمله پیشنهادات این سازمان در زمینه مدیریت واردات عنوان کرد و افزود: توجه به استانداردها و شان مصرف کننده ایرانی در زمینه واردات به چین باید مدنظر تجار و دستگاه های سیاست گذار قرار گیرد و واردات با کیفیت مطلوب از چین مورد قبول و پسندیده است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.