چپ‌دستی، تهدید یا فرصت

جام جم آنلاین: کمتر از ۱۵ درصد جمعیت دنیا چپ‌دست هستند. اگرچه عوامل ژنتیکی به عنوان عامل اصلی چپ ‌دستی یا راست ‌دستی افراد شناخته می‌شوند، اما بدون تردید این صفت نیز مانند بسیاری از دیگر صفات می‌تواند نتیجه تاثیر متقابل عوامل ژنتیکی و محیطی باشد.

برخی افراد به طور مطلق چپ‌دست هستند و در مقابل افرادی هستند که در انجام بعضی کارها استفاده از دست راست را به دست چپ ترجیح می‌دهند. این صفت از جمله صفات اختصاصی انسان هاست و در دیگر موجودات ویژگی مشابهی وجود ندارد.

از این‌رو بسیاری از دانشمندانی که در این زمینه به تحقیق پرداخته‌اند علت اصلی تظاهر چنین صفاتی را همچون خصوصیاتی نظیر زبان یا تکلم، تکامل یافته‌تر بودن انسان‌ها در مقایسه با دیگر موجودات می‌دانند.

معمولا پردازش زبان در نیمکره چپ مغز انجام می‌شود. مسئولیت کنترل نیمه راست بدن نیز به عهده نیمکره چپ مغز است.

از این‌رو به نظر می‌رسد علت اصلی چپ‌دستی یا به عبارتی غالب شدن نیمکره راست مغز بر نیمکره چپ برای کنترل فعالیت‌های بدن ریشه در تغییراتی دارد که موجب شده است نیمکره چپ مغز مسئولیت پردازش زبان را به عهده گیرد.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد احتمال تولد کودکان چپ‌دست در خانواده‌هایی که یکی از والدین یا اقوامشان چپ‌دست بوده به مراتب بیشتر است.

اگرچه عوامل محیطی نیز می‌تواند این ویژگی را تا حدودی تحت تاثیر قرار دهد، اما حقیقت این است که ترجیح استفاده از یک دست از دوران جنینی و از داخل رحم مادر آغاز می‌شود.

اما ممکن است در مراحل بعدی زندگی در نهایت نیمکره چپ مغز که نیمه راست بدن را کنترل می‌کند بر نیمکره راست غلبه کند.

به گفته محققان حتی اگر نیمکره راست مغز فاتح میدان باشد و فرد چپ دست شود، نیمکره چپ مغز همچنان فعال باقی می‌ماند و مسئولیت کنترل بعضی فعالیت‌ها و از جمله پردازش زبان را به عهده دارد.

این در حالی است که در افراد راست دست پردازش زبان تنها در نیمکره چپ مغز انجام می‌شود و نیمکره راست هم تنها فعالیت‌های دیگر را کنترل می‌کند.

با توجه به آنچه گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید که در افراد چپ‌دست در مقایسه با افرادی که ترجیح می‌دهند از دست راستشان برای انجام کارهای مختلف استفاده کنند، ساختارهای عصبی ارتباطی پیچیده تری وجود دارد و به همین سبب توانایی‌های این دو گروه در مقایسه با هم قدری متفاوت است.

معمولا افراد چپ دست در زمینه‌هایی که نیازمند رهبری است توانمندتر هستند و بهتر عمل می‌کنند.

گرچه در گذشته والدینی که فرزند چپ‌دست داشتند تلاش می‌کردند فرزندشان را به استفاده از دست راست عادت دهند اما امروزه این ویژگی به عنوان یک صفت اختصاصی برای گروهی از افراد پذیرفته شده است.(جام جم – ضمیمه سیب)

منبع: livescience


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.