چگونه اسمارت فون ها می توانند وقوع زلزله را تشخیص دهند؟

۲۲م آذر ،

فاوانیوز: زمانی که زلزله ۷٫۳ ریشتری ژاپن را لرزاند، مردم از تلفن هایشان برای اتصال به دیگران و اخطار به دوستان و آشنایان در مورد خطر زلزله استفاده کردند. حالا ممکن است در آینده این خود تلفن ها باشند که برای اخطار نسبت به زلزله دیگران را خبر کنند نه خود مردم.
 
محققان و دانشمندان «دانشگاه برکلی کالیفرنیا» معتقدند با قطعه ای که در حال حاضر موجود در تلفن ها و اسمارت فون ها است، می توانند این کار را انجام دهند؛ این قطعه همان شتاب سنج دستگاه است.

به گزارش فاوانیوز به نقل از ایستنا؛ شتاب سنج که در حال حاضر در گوشی های تلفن همراه برای تغییر وضعیت دادن صفحات نمایش استفاده می گردد، بهتر می تواند امواج اولیه یک زلزله که در ادامه به امواج ثانویه مخرب تبدیل می شوند، به کاربران چند ثانیه قبل از وقوع زلزله خبر دهد.

«کینگای کونگ» فارغ التحصیل دانشگاه برکلی به بی بی سی می گوید: «امروزه تلفن های هوشمند دارای سنسورهای بسیاری می باشند که ما می توانیم از آنها در راهی استفاده کنیم که پیش از این استفاده نمی شده است. در حال حاضر ما می توانیم زلزله های بالای ۵ ریشتر را تشخیص دهیم اما با شتاب سنج های بهتر در اسمارت فون های آینده، امیدوار هستیم تا بتوانیم زلزله های کوچک تر را هم تشخیص دهیم.»

این گروه از دانشمندان در حال کار روی این مسئله می باشند تا بتوانند لرزش های بوجود آمده بخاطر زلزله را از دیگر لرزه ها تشخیص دهند. آنها معتقدند که این کار را با استفاده از یک الگوریتم مشخص که بتواند حرکات معمولی همچون پیاده روی، دویدن ، رانندگی و … را از لرزه های زلزله را تشخیص دهند، انجام خواهند داد.

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.