چگونه اشیای باستانی شوش سر از موزه لوور درآوردند

۲۸م دیماه ،

فیلم مستند ˝جستجوگران پارسه˝ که در خصوص چگونگی انتقال اشیای تاریخی شوش به موزه لوور پاریس توسط ژان‌ژاک دومورگان است از شبکه اول سیما نمایش داده می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین، عبدالرضا ارجمند، تهیه کننده این فیلم مستند، در خصوص موضوع این فیلم گفت: ژان‌ژاک دومورگان یکی از فرانسوی‌هایی بود که حدود ۱۵ سال در شوش زندگی خود را وقف کارهای باستان‌شناسی کرد و در این چند سال نیز اشیای باارزشی را استخراج و به موزه لوور منتقل کرد.

 وی افزود:‌ ژاک دومورگان در این مدت برای این که توسط مردم‌شناسایی نشود لباس عشایری بر تن می‌کرد و از آن ‌جا که صورتش به سبب آفتاب‌زدگی سوخته بود چهره او نیز به خوبی تشخیص داده نمی‌شد و او از این طریق در این ۱۵ سال اشیای گران‌قیمتی نظیر طلا و جواهر را از طریق بلم از شوش خارج کرد.

 این تهیه‌کننده خاطرنشان کرد: ژان‌ژاک ‌دومورگان به زبان عربی و فارسی به صورت کامل مسلط بود و همین قابلیت سبب شده بود که در این چند سال بتواند به راحتی در شوش به فعالیت‌های باستان‌شناسی بپردازد.

 ارجمند بیان کرد: ‌این فیلم قرار است ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه بامداد روز شنبه (۳۰ دی‌ ۹۱) از شبکه اول سیما پخش ‌شود. در این مستند چگونگی فعالیت‌های این فرانسوی در شوش در خصوص جمع‌آوری اشیای تاریخی تشریح شده است.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.