چگونه افغانستان طلای سرخ ایران را ربود +صوت

باوجودی که ۹۶ درصد زعفران جهان درایران تولید می شود، افغانستان با تولید بسیار اندک خود توانسته زعفران خود را به عنوان کیفی ترین زعفران جهان به ثبت برساند. این درحالی است که تجربه و پیاز زعفران از ایران به این کشور رفته است.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، گفته‌اند برخی تریاک‌کاران حرفه‌ای افغانستان که اندک وجدانی و غیرتی در وجودشان هنوز رمق داشت، چند سالی است که کشت بوته های مرگ را رها کرده و طلای سرخ را پیشه خود کرده است. می گویند: «کشت تریاک را کنار گذاشته ایم و به جایش زعفران می کاریم!.»

اصل این زعفران برای کشور دوست و برادر ایران است. اما به دلیالی حالا کار به جایی کشیده شده که پس از ۱۰- ۱۲ سالی که از آغاز کشت زعفران در این کشور همسایه می گذرد “موسسه بین المللی کیفیت و ذائقه” مستقر در بلژیک جایزه بهترین کیفیت زعفران جهان را به افغانستان اهدا کرده است.

جالب تر آنکه سفیر افغانستان در بلژیک هم پس از دریافت هم گفته «پیام ما به خریداران جهانی زعفران این است که اگر محصول باکیفیت می خواهند، زعفران افغانستان را بخرند.»

نوش جانشان، حال که چوگان و مشاهیرمان را بردند، شاید این بهترین خبر باشد برایمان که حداقل به جای خشخاش جامعه کش و جوان بدبخت کن، حداقل عده ای در افغانستان زعفران می کارند و نان حلال به خانه می برند؛ نانی که آردش هنر ایرانی است.

اما “صبحانه” تلاش کرده در بررسی های خود، نقاط قوت اقدامات تاجران افغانستان را بررسی کند. به همین خاطر سراغ مدیر بزرگترین شرکت تولید کننده زعفران افغانستان بنام «افغان زعفران» رفتیم، غفار حمیدزایی در گفتگویی اختصاصی درباره فعالیت های خود می گوید: اگر موفق شده ایم در جهان مقام اول تولید با کیفیت ترین زعفران را بگیریم، علتش تمرکز زیادمان روی کیفیت زعفران است.

وی می افزاید: ما از سال ۲۰۰۱ کار خود را آغاز و تجربه کاری خود را با مشاوره هایی که از برخی کشورها مانند هلند دریافت کردیم افزایش دادیم و البته همکاری مشترکی با ایران نداشته ایم!

اما به راستی چه شده است که زعفرانی که به نام ایران در جهان شناخته شده است حالا مهر کیفیت آن حداقل تا سه سال آینده به نام افغانستان می خورد؟ آیا باز باید آن را به گردن دیگران بیندازیم یا مشکل درکم کاری ماست؟ 

احتشام نایب رییس شورای ملی زعفران ایران و عضو هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران  در این خصوص به صبحانه می گوید: موفقیت افغانستان در کشت زعفران از عدم حرکت و تلاش ما سرچشمه می گیرد. آنها هنوز میزان تولیدشان به یک تن هم نمی رسد اما از ابتدا اساس کار را بر کیفیت گذاشته اند و با دانش محوری جلو رفته اند. آنها با همان مقدار کم تولید خود، در دنیا معروف شده اند.

وی می افزاید: در واقع هیچ زعفرانی در دنیا به کیفیت زعفران قائنات ایران نمی رسد و دلیل این هم مسائل جغرافیایی، آب و هوای خاص این منطقه، تجربه کشاورزان قائن و طول و عرض جغرافیایی است.

احتشام ادامه می دهد: متاسفانه این مزیت تولیدی را به مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی تبدیل نکرده ایم، اما افغانستان از ابتدا اصولی و تخصصی کار کرده است.

البته اگرچه شرکت های افغانی، تجربه خود را صرفا حاصل مشاوره کارشناسان بین المللی می دانند ولی قاچاق دهها تن پیاز زعفران از ایران به همسایه شرقی اش هنوز هم ادامه دارد و بر اساس آمارهای رسمی، فقط در دو ماه گذشته در استان خراسان جنوبی ۲۰ تن پیاز زعفران درحال قاچاق توقیف شده است .

نایب رییس شورای ملی زعفران ایران در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است کشت زعفران در افغانستان تهدیدی برای این کالای ایرانی داشته باشد، می گوید: این بستگی به این دارد که ما چقدر برنامه ریزی داشته باشیم و استراتژیک کار کنیم. با توجه به اینکه ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان است، اگر بتوانیم برای این محصول در بازارهای جهانی آوازه ایجاد کنیم و محصول خود را به بازارهای بین المللی معرفی کنیم، حتی می توانیم محصول افغانستان را هم بخریم و با نام خودمان به جهان صادر کنیم. همانطور که اسپانیایی ها این کار را کردند. اگر هم برنامه ریزی نداشته باشیم مطمئنا عکس این قضیه اتفاق می افتاد.

با گسترش مزارع زعفران درافغانستان، کشت خشخاش کاهش نیافته از اینروست که نباید انتظار داشت مادی شادی آور بخش زعفران خماری تریاک را از مزارع کشاورزی افغانستان ببرد. ولی انتظار دور از دسترسی نیست که روزی شاهد باشیم که زعفران ایرانی نیز سرنوشتی همچون فرش و خاویار پیدا کرده باشد؛ چه تلخ …


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.