چگونه اوباما ۴ سال حقوق بشر را زیرپا گذاشت؟

۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

هنگامی که اوباما در سال ۲۰۰۸ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا انتخاب شد، بسیاری از فعالان حقوق بشر تصور می‌کردند که تغییری در سیاست‌های دولتمردان آمریکا رخ دهد، اما هیچ‌گونه تغییر محسوسی در مورد نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا رخ نداد.

به گزارش تفسیری حوزه سیاست خارجیممتازنیوز، انتخاب باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا بسیاری از فعالان حقوق بشر را امیدوار نمود. چرا که آن‌ها فکر می‌کردند در طول ۸ سال ریاست‌جمهوری جورج‌ بوش، دولت آمریکا اشخاص بسیاری را شکنجه نموده، صدها نفر را بدون محاکمه زندانی نموده و در زندان‌هایی مانند ابوغریب جنایات جنگی مرتکب شده بود. بسیاری از فعالان حقوق بشر تصور می‌کردند که با سر کار آمدن اوباما، زندان‌های مخفی، شکنجه‌ها، بازداشت‌های غیر قانونی، و برگزاری دادگاه‌های غیر عادلانه متوقف شود، اما اینگونه نشد.

حقوق بشر و وعده‌های سر خرمن

چهار سال پیش اوباما که دوری جستن از سیاست‌های جنگ‌طلبانه جورج‌بوش را یکی ار شعارهای اصلی انتخاباتی خود قرار داده بود، وعده‌های بسیاری مبنی بر پایان جنگ و اشغال‌گری‌های آمریکا داد. یکی از این وعده‌های پوشالی، تعطیل نمودن زندان گوانتانامو و آزادی زندانیان آن بود. اما اکنون نه تنها این زندان تعطیل نشده است بلکه هنوز ۱۶۷ نفر هنوز در گوانتانامو زندانی می باشند، که ۵۵ نفر از آن‌ها باید طبق قانون تاکنون آزاد می‌شدند.

اوباما پا را از جورج‌بوش هم فراتر گذاشت

سیاست خارجی آمریکا مبنی بر مبارزه با تروریسم، نظم حقوق بشر جهانی را در معرض خطر قرار داده است. اوباما در مقاله‌ای در سال ۲۰۰۷ اینگونه نوشت که “برای ساخت دنیایی بهتر و آزادتر باید انتقال زندانی‌ها در دل شب برای شگنچه در کشورهایی بسیار دور، بازداشت هزاران نفر بدون دلیل و بدون محاکمه. نگهداری زندان‌های مخفی در سراسر جهان باید متوقف شود”.

به اذعان فارن‌پالیسی، نه تنها اوباما بسیاری از این رفتارها را ترک نکرده، بلکه به آن اضافه هم نموده است. حملات هواپیماهای بدون سرنشین، یکی از ابتکارهای اوباما برای مبارزه به اصطلاح با تروریسم است، حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به افغانستان و پاکستان سبب مرگ بسیاری از شهروندان غیرنظامی این کشورها شده است.

پایگاه تحلیلی فارن‌پالیسی اذعان می‌کند که بی‌اعتنایی اوباما به مشروعیت حقوق بشر نشانه‌ سیاست‌های روز آمریکا بوده و این مهم را می‌رساند که بسیاری از مردم آمریکا، سیاست‌های دولتمردان خود نسبت به حقوق بشر را نامعتبر می‌دانند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.