چگونه بخوابیم

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر محمدتقی حلی‌ساز متخصص طب فیزیک به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

شیوه صحیح خوابیدن چگونه است؟

افراد به طور متوسط باید هشت ساعت در شبانه‌روز بخوابند. با توجه به این موضوع محلی را که برای خوابیدن انتخاب می‌کنیم، بسیار بااهمیت است. چنانچه به طور مناسب از جا بلند نشویم یا مدت طولانی در یک حالت بخوابیم برای ما عوارضی خواهد داشت.

اصولا برخی افراد تصور می‌کنند که اگر روی پتو یا زمین سفت بخوابند، مخصوصا اگر دچار کمردرد شدید باشند بهتر است، در حالی که این باور از جانب پزشکان رد می‌شود.

برای خوابیدن حتما باید از تشکی استفاده کرد که خیلی سفت یا نرم نباشد معمولا تشک ابری بهترین نوع تشک است که به طور متعادل نه سفت و نه نرم است.

از آنجایی که در ستون فقرات، انحناهایی وجود دارد، اگر برای خوابیدن، تشک سفت را انتخاب کنیم، این انحناها به درد در این ناحیه منجر می‌شود.

از سویی، بهتر است روی پهلو یا پشت بخوابیم و خوابیدن ما در یک حالت دائم نباشد. خوابیدن روی شکم به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

البته این نکته مهم است که خوابیدن روی تختخواب مناسب‌تر از زمین است، چراکه در زمان بیدار شدن فشار کمتری به مفاصل وارد می‌شود.

همچنین گودی وسط تشک باعث کشیدگی عضلات پشت می‌شود بنابراین هیچ‌گاه اهمیت هشت ساعتی را که باید در تختخواب بگذرانید، دست‌کم نگیرید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.