چگونه تاب آوری فرزندان خود را افزایش دهیم تا درآینده معتاد نشوند؟

۰۷اردیبهشت،
ممتاز نیوز: برخی از اشخاص، برای معتاد شدن استعداد ژنتیکی دارند اما برای مثال احتمال الکلی شدن کودکان والدین الکلی نسبت به والدین غیر الکلی ۴ تا ۱۰ برابر بیشتر است. امروزه تعداد بیشماری از کودکان تحت تأثیر والدینی می باشند که از انواع مواد مصرف می‌کنند. حتی چنین والدینی باید به کودکان خود آگاهی دهند و آنها را نسبت به خطر معتاد شدن هوشیار نمایند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین،‌ آموزش مهارت های زندگی به کودکان در خانه،‌ مدرسه و در اجتماع باید به گونه ای باشد که سبب افزایش تاب آوری آنها در برابر مواد شود.

 تاب آوری چیست؟

تاب آوری یعنی در شرایط آسیب زا پرورش یافتن، آسیب ندیدن و به رشدی بیش از پیش دست یافتن. فرایند تاب آفرینی صرفا محدود به دوره کودکی نیست و می تواند تا سالمندی نیز تداوم یابد.

در تاب آوری، وجود بعضی از ویژگی های فردی و نیز محیطی اهمیت دارد. تاب آوری فقط داشتن فهرستی از ویژگی ها نیست، تاب آوری نتیجه فرآیندی تاب آفرینانه در زندگی واقعی است.

تاب آوری، ظرفیتی ذاتی است اما رفتار تاب آورانه اکتسابی است. تاب آوری، پیامد پیمودن فرآیندی تاب آفرین است. تاب آوری در حقیقت فرآیند زندگی است. فرآیندی که در آن هر کس می تواند بر تنش ها و اتفاقهای ناگوار غلبه کند. منطق تاب آوری شباهت بسیار به منطق واکسیناسیون دارد. ویژگی های فردی تاب آوری را می توان به کودک و نوجوان آموزش داد.

خانواده و مدرسه می توانند نقش بسیار مهم در افزایش تاب آفرینی داشته باشد.

آموزش مهارت های زندگی برای افزایش تاب آوری

جهت تاب آور کردن کودکان و کاهش عوامل خطرزا و افزایش عوامل محافظت کننده باید به  آموزش مهارت های زندگی به آنها توجه کرد.

مهارت های زندگی، توانایی های رفتار مثبت و انطباقی است که فرد را قادر می سازد تا با خواسته ها و چالش های زندگی روزمره مقابله کند. آموزش مهارت های زندگی طراحی شده است تا تمرین و تقویت مهارت های روانی – اجتماعی را منطبق با بافت فرهنگی و رشدی فرد تسهیل کند. این مهارت ها رشد فردی و اجتماعی را ارتقاء می دهد، از حقوق انسانی محافظت می کند و از مشکلات بهداشتی و اجتماعی پیشگیری می کند.

 

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.