چگونه خودمان با استفاده از ساعت بدن از خواب بیدار شویم



تاریخ انتشار: ۲۷ December 2015 | 3:40 am

مغز چگونه ما را از خواب بیدار می کند؟

مطابق با یافته‌های جدید دانشمندان، یک مدار عصبی در مغز مسئول بیدار کردن سریع شما از خواب یا حالت بیهوشی است.

ذهن چگونه شما را از خواب بیدار می‌کند؟

محققان بر این باورند که موفق به شناسایی بخش خاصی از مغز انسان شده‌اند که وظیفه آن پایان دادن به خواب سبک و درنتیجه بیدار کردن فرد از خواب است. مرحله خواب سبک، چرخه NREM (حرکت غیر سریع چشم یا خواب آرام) نامیده می‌شود، در این مرحله از خواب فرد هنوز نسبتا بیدار و هشیار است و بسیار کم خواب می‌بیند.

پروفسور آنتونی از دانشگاه Bern و تیم او موفق به کشف یک مدار عصبی بین دو ناحیه از مغز به نام‌های هیپوتالاموس و تالاموس شده‌اند و عکس العمل این مدار را نسبت به پالس‌های سبک خواب در موش‌ها ارزیابی کرده‌اند. تحریک کردن این ناحیه با استفاده از روش‌های اپتوژنتیک موجب بیداری‌های سریع از خواب سبک شده و با تلاش متمرکزتر موجب بیداری طولانی مدت می شود.

وی معتقد است که این کشف جدید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا این روش می‌تواند منجر به ارایه تکنیک های جدیدی شود که به طور خاص برای کمک به افرادی طراحی شده‌اند که با مشکلات مربوط به هشیاری ذهن دست و پنجه نرم می کنند و به این افراد امکان می‌دهد تا از حالت نباتی با هشیاری حداقل بیرون بیایند. در حالت هشیاری حداقل، به نظر می‌رسد بیمار در حالت زندگی نباتی به سر می‌برد اما می‌تواند به پردازش اطلاعات، بروز واکنش‌های اولیه، پیروی از فرامین ساده و آگاهی از محرک های محیطی بپردازد.

این یافته هم چنین می‌تواند به افرادی کمک کند که دارای اختلالات خواب هستند، و یا دست کم آنها را با دلایلی آشنا کند که مانع از داشتن یک استراحت شبانه مطلوب می شوند.

تحریک الکتریکی ایده جدیدی نیست اما تا پیش از این، این روش بدون آگاهی کامل از بخش‌های مختلف مغز و نحوه اثرگذاری این بخش‌ها بر الگوهای خواب انجام می‌شد. با این دانش جدید به زودی می‌توان منتظر ارایه راهکارهای درمانی اثربخش بود.

در هر حال او معتقد است که با وجود اینکه تیم او قدم بسیار مهمی رو به جلو برداشته است، هنوز مدت زمان زیادی تا ارایه استراتژی درمانی جدید مبتنی بر این نتایج باقی مانده است.

گردآوری:گروه سرگرمی ممتاز نیوز
momtaznews.com/entertainment
منبع: techshot.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.