چگونه در زندگی مشترک با بحث ها و مشاجرات روبرو شویم؟

بحث و دعوا بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مشترک است. اما چگونه روبرو شدن با آن از شخصی به شخص دیگر فرق می کند. گاهی حتی بحث و مشاجره می تواند به حال یک رابطه عاطفی مفید واقع شود.

مجله اینترنتی برترین ها

  بحث و دعوا بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مشترک است. اما چگونه روبرو شدن با آن از شخصی به شخص دیگر فرق می کند. گاهی حتی بحث و مشاجره می تواند به حال یک رابطه عاطفی مفید واقع شود. اگر می خواهید بحث موفقی داشته باشید و به نتیجه برسید، به نکات زیر توجه کنید:

۱٫ از ابزار جنگی همسرتان استفاده کنید.

همسرتان قهر می کند ولی شما داد می زنید؟ شما درها را به هم می کوبید ولی او در را روی خود قفل می کند؟ چه باید کرد؟ اینکه چگونه با اختلافات روبرو می شویم در مراحل اولیه زندگی، هنگامی که با خانواده خود تعامل برقرار می کنیم شکل می گیرد. وقتی کسی به شیوه ای “عجیب و ناشناخته” با یک اختلاف روبرو می شود، احساس نا امنی و ترس می کند. پس اگر در برخورد با همسر شیوه خود او را به کار ببریم، او زودتر و راحت تر آرام خواهد شد.

۲٫ حواستان به ” سیل” باشد.

وقتی مردی بحث و مشاجره می کند، سطح آدرنالین و تستسترون در خون او بالا رفته و باعث ایجاد حالات پرخاشگری و تهاجم می شود. اکثر مردان برای آرام تر شدن و خودداری از تخلیه این پرخاشگری نسبت به همسر خود، آنجا را ترک می کنند. البته این هورمون ها در بدن زنان نیز ترشح می شوند ولی به مقدار کمتر، و بنابراین زودتر فروکش می کنند. بنابراین به جای اینکه به پر و پای شوهرتان بپیچید و دعوا را ادامه دهید، او را رها کنید تا خودش را پیدا کند.خودتان را به کارهای دیگری سرگرم کنید و مطمئن باشید که او آرام تر بازخواهد گشت و توانایی مکالمات منطقی را پیدا خواهد کرد.

۳٫ سیگنال های “آشتی” بفرستید.

بسیاری از مشاجرات را می توان در نصف زمانی که به طول می انجامند حل و فصل کرد. اتفاقی که می افتد این است که یکی از دو طرف خود را پیدا می کند و سیگنال های “بیا آشتی کنیم” را می فرستد، مثلا یک نکته خنده دار اشاره می کند یا دست همسرش را می گیرد و لمس می کند. اما اگر این کار به درستی انجام نشود، طرف دیگر برداشت غلطی خواهد داشت: “او مرا جدی نمی گیرد”. برای جلوگیری از این اتفاق، سعی کنید سیگنال هایی کاملا شفاف بفرستید، به طوری که نتوان از آنها برداشتی اشتباه داشت. مثلا بگویید ” من واقعا دوست دارم که با هم آشتی کنیم. چه کار باید بکنم؟” البته ممکن است در ابتدا با شکست روبرو شوید، ولی در هر حال این سیگنال ها را ادامه بدهید.

۴٫ تنها بر موضوع بحث تمرکز کنید.

هرگز شریک زندگی خود را با موضوعات مختلف بمبباران نکنید. یک مشاجره فرصتی است برای حل تنها یک مشکل، نه بیشتر. اگر موضوعات و اختلافات گذشته را پیش بکشید و او را بمباران کنید، احساس خواهد کرد که با شخص او مشکل دارید. به جای اینکه در هر بحث از جمله ” و یک چیز دیگر اینکه…” استفاده کنید، بکوشید هر مشکلی را در زمان وقوع آن حل کنید. اگر مشکل را به طور منطقی و کوتاه، بدون دخالت احساسات مطرح کنید و به همسرتان بگویید که چه انتظاری از او دارید، مشکلات به راحتی حل خواهند شد.

۵٫ فراموش نکنید که مشاجرات می توانند مثبت باشند.

تا زمانی که با همسر خود بحث و مشاجره دارید، او را ترک نخواهید کرد. وقتی رابطه ای از بحث و مکالمه خالی می شود، می توان گفت  که یکی از دو طرف یا هر دوی آنها از خیر حل مشکلات گذشته و رابطه آنها  بر لب پرتگاه قرار گرفته است. سعی کنید هر لحظه مشاجره را فرصتی برای تقویت رابطه خود تلقی کنید. اگر همیشه سعی می کنید همسرتان را قانع کنید که شما “درست” می گویید، ممکن است در قسمت دیگری از زندگی خود دچار حس خودکم بینی یا بی توجهی شده باشید. پس سعی کنید آن مشکل را حل کنید.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.