چگونه وام ازدواج بگیریم؟

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: سوم خرداد ۱۳۸۸، اندکی پیش از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، بانک مرکزی سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را راه‌اندازی کرد؛ اقدامی که بعضی، زمان راه‌اندازی آن را البته انتخاباتی قلمداد کردند. حالا بیش از ۴ سال و ۵ ماه قبل و نزدیک به یک میلیون زوج جوان در لیست انتظار نشسته‌اند و چشم به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج اندوخته‌اند.

اگر می‌خواهید ازدواج کنید و مصمم میباشید وام ازدواج هم بگیرید، باید بدانید چه مراحل و دردسر‌هایی را باید متحمل شود و حالا این شما و این هم راهنمای دریافت وام ازدواج:

شرایط عمومی دریافت وام ازدواج

 الف – شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج

 ۱- دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران .

 ۲- به هر یک از زوجـــین مــبلغ ۳۰ میلیون ریال تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد.

 تبصره ۱ : کلیه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنــــها توسط سفارت جـــــــمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده ، قادر به ثبت نام بوده و گـــواهی ازدواج آنها که ممـهور به مـهر کنسولگری ایران در کشور مــذکور می‌باشد به عـــنوان ســــند ازدواج تلقی می‌گردد .

 

 تبصره ۲ : اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رســــمی توسـط مــراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار گیرد معادل عــقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود .

 تبصره ۳ : براساس بند “۲” از یکهزار و یکصد و سی و نهمین صورتجلسه مورخ ۱۹/۲/ شـــورای محترم پول و اعتبار درخصوص سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تصمیمات زیر تصویب و مقرر گردید از ابتدای سال اجرایی شود :

 ۱- افزایش مبلغ بیست میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب ، برای دخترانی که مهریه آنان تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی می‌باشد .

 ۲- افزایش مبلغ بیست میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب، بــرای پسرانی که قبل از ۲۵ سالگی ازدواج می‌کنند .

 ۳- افزایش مبلغ بیست میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب، هر یک از دختران یا پسرانی که یکی یا هردوی آنها فاقد پدر می‌باشند .

 ۴- افزایش مبلغ بیست میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب، هریک از دختران یا پسرانی که دانشجوی دانشگاه‌ها یا طلبه حوزه‌های علمیه و در حال تحصیل می‌باشند .

 تبصره – هریک از دختر و پسر می‌توانند صرفاً از افزایش مبالغ تسهیلات ازدواج برای یک بند از بندهای فوق برخوردار شوند .

 توجه : بانکهای عامل در صورت وجود منابع قرض الحسنه نسبت به اعطای سقف فردی افزایش یافته قرض الحسنه ازدواج ( تا ۵۰ میلیون ریال ) به متقاضی اقدام می‌کنند .

 ۳- دارا بودن کارت ملی ( موقت یا دایم ) و کد پستی محل سکونت متقاضی .

 ۴- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج فقط یکبار به متقاضیان پرداخت می‌شود .

۵- متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج فقط از تاریخ وقوع عقد تا پایان سال بعد فرصت استفاده

 از تسهیلات موصوف را دارند .

 

 ب – مدارک مورد نیاز

۱- اصل و کپی سند ازدواج .

۲- اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین .

۳- اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنین .

۴- اصل و کپی کارت ملی ( موقت یا دایم ) زوجین .

۵- اصل و کپی کارت ملی ( موقت یا دایم ) ضامن .

۶- کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین .

۷- کد رهگیری ده رقمی دریافتی از پایگاه اینترنتی پس از مرحله ثبت نام .

پ- شرایط ضامنین (یکی از موارد ذیل به تشخیص بانک مربوطه)

تبصره ۱ : اعمال شرایط ذیـــل منوط به تشخیص مسـئول بانک و با تـــوجه به ســـوابق بانکی و اهلیت مشتری تعیین خواهد شد .

۱- چنانــچه متقاضی دریافت تسـهیلات ازدواج ، کارمــند رســـمی یا پیمانی دولت ، نــیروی نظامی و انتظامی ، نـــهـادها و مــوسسات عــمومی (نظیر شهرداری‌ و بنیاد ، کمیته امــداد ، هـــلال احـمر) باشد ، ارائــه گــواهی تــعهد کــسر اقـساط از سـازمان مربوطه به همراه ارائه فــیش حــــــقوق و حکم کارگزینی ، و در صورتیکه مانده حــقوق نامـبرده کفایت نماید ، نیازی به اخذ ضامن نمی‌باشد .

 ۲- ضمانت یک نفر کارمند رسمی ، پیمانی ، بازنشسته دولت ، نــیروی نظامی و انتظامی ، نـــهـادها و مـوسسات عـــمومی (نظیر شهرداری‌ و بنیاد ، کمیته امــداد ، هـلال احـمر) ، کارگــــــر یا کارمـــــــند شرکت‌های تولیدی صنعتی بزرگ و فعال ، با ارائـه آخرین فــــیش حـــقوقی و حکم کارگزینی و …

 ۳- ضمانت یک نــفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمــان اعـــطای تسـهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد .

 ۴- ضمانت یک نفر دارنده حساب جاری فـعال و خــوش حساب کــه به تایید و تشـخیص شـــعبه پرداخت کننده رسیده باشد .

۵- در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی ، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود (ممهور به مهر شورا) .

ج- روش ثبت نام

کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق می‌باشند ، ابتدا باید از طریق پایگاه اینترنتی http://ve.cbi.ir/TasReq.aspx ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند که در صورت موفقیت آمـــیِز بودن مراحل ثبت نام ، یک کد رهـگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی می‌باشد ، به شخص ثبت نام کننده داده می‌شود متقاضیان موظف می باشند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خـود و هـمچنین نام شــــــعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به همین پایگاه اینترنتی مراجعه کرده و در صورتیکه شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف پایگاه اینترنتی اعـلام می‌گردد ، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمایند . بدیـهی است در صورت عدم مــــراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده ، ثبت نـام آنهاکان لم یکن تلقی می‌گردد .

د- مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد

– مدت بازپرداخت تسهیلات ۳۶ماهه با اقساط مساوی بوده و ســـررسید اولین قــسط ، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور می‌باشد .

– نرخ کارمزد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۴درصد تعیین می‌گردد .

پرسش‌های متداول و پاسخ به آنها

 ۱-آیا کلیه بانکها نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از طریق سامانه اقدام می‌نمایند ؟

 پاسخ ۱: خیر ، صرفاً بانکهای دولتی به غیر از بانک‌های توسعه صادرات ایران و صنعت ومعدن . البته بانک پارسیان هم وام می‌دهد.

۲-آیا برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، ثبت نام یکی از زوجین کافی است ؟

 پاسخ ۲ : خیر ، زوج و زوجه باید هر کدام به طور جداگانه ثبت نام نمایند .

 ۳-آیا برای اخذ تسهیلات ازدواج ، داشتن عقد نامه رسمی صادر شده از دفتر خانه‌های ازدواج و طلاق الزامی است ؟

 پاسخ ۳ : بلی

 ۴-آیا تسهیلات ازدواج برای دومین بار پرداخت می‌شود ؟

 پاسخ ۴ : تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به هیچ وجه به ازدواج دوم تعلق نمی گیرد حتی اگر در ازدواج اول وام نگرفته باشید

 ۵-آیا ثبت نام ازدواج از طریق پست امکان پذیر می‌باشد ؟

 پاسخ ۵ : خیر‌، متقاضی صرفاً از طریق این سامانه امکان ثبت نام دارد .

 ۶- آیا استفاده از تسهیلات ازدواج ، دارای محدودیت حداکثر سن می‌باشد ؟

 پاسخ ۶ : خیر

 ۷- آیا مابه التفاوت تسهیلات ازدواج به متقاضیانی که در ازدواج اول خود از تسهیلات کمتری نسبت به مبالغ فعلی استفاده کرده اند و مجداً ازدواج می‌نمایند تعلق می‌گیرد ؟

 پاسخ ۷ : خیر

 ۸-آیا تسهیلات ازدواج به اقلیتهای مذهبی تعلق می‌گیرد ؟

 پاسخ ۸ : بلی ، ارائه اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسـمی توسـط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل‌کشور مورد تایید قرار گیرد ، معادل عقدنامه تلقی گردیده واین متقاضیان نیز می‌توانند در سامانه ثبت نام کنند.

 ۹- آیا به عنوان متقاضی ساکن خارج از کشور ، می‌توانم جهت دریافت وام ازدواج ثبت نام نمایم ؟

 پاسخ ۹ : بلی ، در صورت ارائه گواهی ازدواج که از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده و ممـهور به مـهر کنسولگری ایران نیز گردد ( به عنوان سـند ازدواج ) می‌توانید ثبت نام نمایید .

 ۱۰-فرصت ثبت نام در سامانه قرض الحسنه ازدواج ، جهت دریافت وام ازدواج حداکثر چه مدت می‌باشد ؟

 پاسخ ۱۰ : متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج فقط از تاریخ وقوع عقد تا پایان سال بعد فرصت استفاده از تسهیلات موصوف را دارند .

 ۱۱-حداقل سن جهت دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج چند سال می‌باشد ؟

 پاسخ ۱۱ : ۹ سال تمام .

 ۱۲-آیا تسهیلات ازدواج به اشخاص کمتر از ۱۸ سال تعلق می‌گیرد ؟

 پاسخ ۱۲ : بلی لیکن تسهیلات به ولی یا قیم قانونی وی پرداخت می‌گردد .

 ۱۳- پس از ثبت نام متقاضی و عدم مراجعه به موقع به شعبه تعیین شده ، در صورت حذف مشخصات آیا فرد می‌تواند مجدداً ثبت نام نماید ؟

 پاسخ ۱۳ : بلی .

 ۱۴-آیا متقاضی پس از ثبت نام برای یک بانک می‌تواند ثبت نام خود را باطل و برای یک بانک دیگر ثبت نام نماید ؟

 پاسخ ۱۴ : بله ، چنانچه پس از تاریخ تعیین شعبه از سوی بانک ، متقاضی به مدت دو هفته به شعبه مورد نظر مراجعه ننماید ، اطلاعات شخص از سامانه حذف و می‌تواند مجدداً ثبت نام نماید .

 ۱۵-علت عدم امکان ثبت نام در سامانه ازدواج یک استان مشخص چیست ؟

 پاسخ ۱۵ : در صورت اتمام اعتبار بانکهای یک استان و یا افزایش بیش از حد مراجعین به بانکهای استان مورد نظر ، امکان ثبت نام برای متقاضی تازه میسر نمی باشد . لذا متقاضی می‌بایست در فـــرصتهای بعدی برای ثبت نام به سامانه مراجعه نماید . ۱۶-آیا می‌توانم بانک انتخابی خود را در سامانه تغییر داده و بانک دیگری را انتخاب نمایم ؟

 پاسخ ۱۶ : بله ، با ایجاد امکانات تازه متقاضیان می‌توانند نسبت به تغییر بانک و هر نوع ویرایش اطلاعات خود اقدام نمایند .

 ۱۷-آیا با توجه به گذشت بیش از دو سال از زمان عقد می‌توانم جهت ثبت نام دریافت قرض الحسنه ازدواج اقدام نمایم ؟

 پاسخ ۱۷ : خیر ، حداکثر مدت زمان تعیین شده جهت ثبت نام دریافت قرض الحسنه ازدواج همان سال ﴿سالی که وقوع عقد در آن صورت گرفته ﴾ و سال آینده می‌باشد .

 ۱۸-اینجانب در هفته قبل ثبت نام کرده ام لیکن شعبه مورد نظر از سوی پایگاه اینترنتی مشخص نشده است؟

 پاسخ ۱۸ : این امر هنگام مراجعه همزمان تعداد بسیاری از متقاضیان ازدواج به پایگاه اینترنتی ازدواج اتفاق می‌افتد که با توجه به کثرت متقاضیان در مقاطع مختلف ممکن است تعیین شعبه متقاضی تــــوسط پایگاه اینترنتی بعضی اوقات از یک هفته تجاوز نماید .

 ۱۹-آیا اینجانب به وکالت از طریق متقاضی مربوطه می‌توانم جهت دریافت تسهیلات ازدواج در پایگاه اینترنتی ثبت نام کرده و تسهیلات ازدواج دریافت نمایم ؟

 پاسخ ۱۹ : جهت ثبت نام می‌بایستی کلیه اطلاعات متقاضی در سـامانه درج شود لیکن در صورت دارا بودن وکالتنامه معتبر وکیل می‌تواند جهت دریافت تسهیلات به بانک مراجعه و تسهیلات را دریافت نماید .

 ۲۰-آیا ثبت نام از من و همسرم در دو بانک و یا دو شهر امکان پذیر می‌باشد ؟

 پاسخ ۲۰ : به منظور تسهیل و تسریع در اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهتر است متقاضی و همسر وی در یک بانک و یک شهر ( محل سکونت مرد ) ثبت نام نمایند .

 ۱- ثبت نام مورد تایید قرار گرفته ولی شعبه بانک هنوز تعیین نشده است؟

 پاسخ: اسامی شما برای تعیین شعبه به سرپرستی استان ارسال گردیده است.می توانید سبب تاخیر در تعیین شعبه را از سرپرستی بانک مربوطه در استان خود جویا شوید.(جهت دریافت شماره تماس سرپرستی به نزدیکترین شعبه بانک ثبت نامی خود مراجعه نمایید.)

۲- هنگام ثبت نام پیغام “با این کد ملی قبلا ثبت نام کرده‌اید” می‌دهد؟  ۲- هنگام ثبت نام پیغام “با این کد ملی قبلا ثبت نام کرده‌اید” می‌دهد؟

 پاسخ: شما موفق به ثبت نام شده‌اید به قسمت بازیابی و چاپ کد رهگیری مراجعه نمایید.

 ۳- در هنگام ثبت نام هیچ بانکی در لیست ظاهر نمی شود؟

 پاسخ: با افزایش بیش از حد مراجعین به بانکهای استان مورد نظر ، امکان ثبت نام برای متقاضی تازه میسر نمی باشد.لذا متقاضی می بایست در فـــرصتهای بعدی با اعلام اعتبارات تازه برای ثبت نام به سامانه مراجعه نماید.

 ۴- می‌خواهم ثبت نام را ویرایش(نام و نام خانوادگی ،محل سکونت . تغییر بانک و..) نمایم؟

 پاسخ: تا پیش از مرحله تعیین شعبه از طرف بانک، شما قادر میباشید ثبت نام خود را از طریق ویرایش ثبت نام قبلی تغییر دهید.

 ۵- شرایط دریافت وام ۵ میلیون تومانی را دارا می‌باشم.از چه بانکی می‌توانم اقدام نمایم؟

 پاسخ: تمامی بانکهای عامل می‌توانند در صورت وجود منابع قرض الحسنه نسبت به اعطای سقف فردی افزایش یافته قرض الحسنه ازدواج (۲۰ میلیون ریال برای مزدوجین با شرایط خاص) به متقاضی اقدام نمایند.

 ۶- در هنگام ثبت نام “پیغام خطای ناشناخته” می‌دهد؟

 پاسخ: لطفا در ساعات کم ترافیک و از طریق آدرس اصلی وارد پایگاه اینترنتی شوید. ve.cbi.ir

 ۷- تعیین شعبه شده ام می‌خواهم بانک خود را تغییر دهم؟

 پاسخ: در صورت عدم پذیرش،اطلاعات شما بعد از تاریخ انقضا موجود در فرم ثبت نام حذف خواهد شد و می‌توانید مجدد ثبت نام نمایید.

 ۸- در بانک پذیرش شده ام و می‌خواهم بانک را تغییر دهم؟

 پاسخ: به شعبه معرفی شده مراجعه نمایید.درخواست انصراف از وام را به کاربر بانک ارائه داده و منتظر حذف اطلاعات ثبت نامی خود شوید.مجددا ثبت نام نموده و بانک مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

۹٫ سایر …

 در صورتیکه پرسش شما در بین سئوالهای بالا وجود ندارد، ابتدا به قسمت “شرایط و دستورالعمل” و “پرسشهای متداول” در پایگاه اینترنتی http://ve.cbi.ir/TasReq.aspx مراجعه نمایید و در صورت نیاز برای ارسال پرسش خود اینجا کلیک نمایید.

لطفاً در صورت هر گونه سؤال از شبکه بانکی با شماره تلفن و یا پست الکترونیکی ذیل تماس حاصل نمایید
نام آدرس پست الکترونیکی شماره تلفن ثابت مشاهده جزئیات
بانک ملت Info@bankmellat.ir ۱۵۵۶-۰۲۱ کلیک کنید …
بانک رفاه کارگران Ve.cbi@bankrefah.ir   کلیک کنید …
بانک مسکن It@Bank-maskan.ir ۶۶۷۰۵۰۲۱-۰۲۱ کلیک کنید …
بانک سپه P_Poloee@yahoo.com ۲۹۸۲-۰۲۱ کلیک کنید …
بانک کشاورزی Sjavanmard@Gmail.com ۰۲۱-۸۴۸۹۵۴۱۹ ۰۲۱-۸۸۲۳۲۴۷۱ کلیک کنید …
بانک ملی ایران It@bmi.ir ۶۰۹۹۲۴۵۵-۰۲۱ کلیک کنید …
بانک تجارت Info@tejaratbank.ir ۸۸۸۵۲۲۰۰-۰۲۱ کلیک کنید …
بانک صادرات ایران VE@Bsi.ir   کلیک کنید …
پست بانک ایران M58Azizi@Yahoo.ir ۸۱۵۶۲۰۴۹-۰۲۱ کلیک کنید …
سؤالات اعتباری و بانکی G.SecDept@cbi.ir ۲۲۲۵۷۲۳۸-۰۲۱ کلیک کنید …
سؤالات نظارتی G.SecDept@cbi.ir ۲۹۹۵۴۰۷۷-۰۲۱ کلیک کنید …
بخش پشتیبانی پایگاه اینترنتی ۰۲۱-۶۴۴۶۴۸۴۸ کلیک کنید …

منبع: http://ve.cbi.ir/Default.aspx


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. پرستو محمد علیپور:

    چیز بخوصی نظر ندارم فقطوام میخوام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.