چگونه چای زردچوبه درست کنیم برای پاکسازی کبد | عوارض چای زردچوبه

زردچوبه  در هر خانه و گنجه‌ای یافت می‌شود. همان ادویه زرد و نارنجی رنگی که در تهیه انواع غذاها استفاده می‌شود و شهرت زیادی در ارتقای سلامتی بدن دارد. بهتر است بدانید که می‌توان از  زردچوبه  پرطرفدار چایی درست کرد که فواید زیادی برای سلامتی دارد. چای  زردچوبه  در سال‌های اخیر شهرت زیادی پیدا کرده است و خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی خوبی دارد. در ادامه این مطلب شما را بیشتر با خواص این چای و روش تهیه آن آشنا می‌کنیم تا بیشترین استفاده را از خواص فوق‌العاده آن ببرید.

چای زردچوبه برای تسکین علائم آرتریت

یکی از ترکیبات اصلی زردچوبه ماده‌ای به نام «کورکومین» است که شهرت زیادی در خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. اگرچه پژوهش‌ها روی انسان صرفاً در مرحله ابتدایی قرار دارند اما نتایج برخی از این پژوهش‌ها در سطح مولکولی حاکی از آن است که زردچوبه اثرات مثبتی در تسکین علائم آرتریت دارد. نتایج پژوهشی که در Springer Plus به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که این ترکیب زردچوبه می‌تواند باعث کاهش درد در بیماران مبتلا به آرتروز شود. این بیماری زمانی بروز می‌کند که غضروف بین مفاصل به مرور دچار سایش شده و تخریب می‌شود و در نتیجه استخوان‌ها آسیب می‌بینند.

چای زردچوبه برای پیشگیری از آلزایمر

تاکنون علت اصلی ابتلا به این بیماری مشخص نشده است و می‌توان گفت همانند خود مغز یک بیماری پیچیده محسوب می‌شود. مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که زردچوبه باعث کاهش تحلیل نشانگرهای سیناپسی و مهار تجمع آمیلوئیدها می‌شود. این دو مشکل ارتباط زیادی با ابتلا و پیشرفت بیماری آلزایمر دارند.

چای زردچوبه برای تقویت دستگاه ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص چای زردچوبه این است که به تقویت و افزایش قدرت دستگاه ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. نتایج پژوهشی که در Journal of Clinical Immunology به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مصرف این چای تأثیر مثبتی روی درمان اختلالات خودایمنی دارد.

چای زردچوبه برای کاهش کلسترول خون

کلسترول ترکیبی ضروری برای بدن است تا سلول‌های سالمی بسازد. با این حال داشتن میزان کلسترول بالا در خون باعث افزایش تشکیل رسوب در رگ‌های خونی می‌شود. در نتیجه امکان بروز مشکلات جدی‌تری مانند بیماری‌های قلبی و سکته‌های قلبی و مغزی افزایش پیدا می‌کند. نتایج پژوهشی که در Nutrition Journal به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که ترکیب اصلی زردچوبه یعنی کورکومین باعث کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی می‌شود چون می‌تواند از سلامت قلب محافظت کند. علاوه براین مصرف زردچوبه باعث کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون در بیماران قلبی می‌شود.

زردچوبه برای کمک به درمان یووئیت

یووئیت نام علمی است که به التهاب و قرمزی لایه میانی چشم داده شده است. با وجود اینکه علت اصلی این مشکل التهابی در چشم همچنان ناشناخته است؛ اما برخی عوامل مانند وجود برخی ویروس‌ها یا ابتلا به بیماری‌های التهابی می‌تواند در پیشرفت این بیماری دخیل باشد. خوشبختانه استفاده طولانی‌مدت از زردچوبه می‌تواند راهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و حتی بیماری‌های التهابی باشد. نتایج پژوهشی که در Clinical Ophtalmology به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند به درمان و بهبود این بیماری چشمی کمک کند.

چگونه چای زردچوبه درست کنیم

برای درست کردن چای زردچوبه کار سختی پیش رو ندارید و به راحتی می‌توانید آن را در منزل تهیه و از خواص آن بهره‌مند شوید. برای این کار شما صرفاً به آب و زردچوبه نیاز دارید که در تهیه چای زردچوبه جزو ترکیبات اصلی هستند.

مواد لازم:
آب ۲ لیوان معادل ۴۰۰ میلی‌لیتر
زردچوبه ۱ قاشق معادل ۶ گرم
عسل اختیاری
زنجبیل اختیاری

روش تهیه و استفاده:

دو لیوان آب را داخل قوری یا هر ظرفی که در نظر دارید بریزید و اجازه دهید بجوشد. به محض اینکه آب به جوش آمد زیر شعله را کم کنید.
سپس زردچوبه را اضافه کرده و هم بزنید. اگر مایل به افزودن زنجبیل برای بهتر کردن طعم و افزایش خواص چایتان هستید می‌توانید دو برش زنجبیل تازه نیز به آن اضافه کنید. اجازه دهید که چایتان به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم آماده شود.
سپس آن را در لیوان خود ریخته و در صورت تمایل با مقداری عسل شیرین کرده و میل کنید.

عوارض چای زردچوبه

اگرچه مصرف زردچوبه معمولاً مشکل خاصی در پی ندارد اما ممکن است که در صورت مصرف بیش از اندازه باعث بروز عوارضی شود. بنابر اعلام Specialist Pharmacy Center برخی علائم می‌تواند نشان‌دهنده مصرف زیاد این ادویه و عوارض جانبی آن باشد. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یبوست، سوءهاضمه و اسهال
ورم شکم و معده درد
ریفلاکس معده به همراه حالت تهوع
مدفوع رنگ‌پریده و مایل به زرد

حرف آخر

در نهایت اینکه باید بگوییم خواص و فواید چای زردچوبه نمی‌تواند راه درمان قطعی یکی از مشکلات ایجاد شده در سلامتی ما باشد که در بالا ذکر شدند. بنابراین لازم است که علاوه بر مصرف این نوشیدنی، به پزشک مراجعه کنید و در صورت لزوم دارو مصرف کنید. علاوه براین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید بهتر است با پزشک معالج خود در خصوص مصرف چای زردچوبه و یا هر نوع نوشیدنی گیاهی دیگر مشورت کنید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.