چگونگی پیشگیری از سکته مغزی مکرر

جمعه ۱۹م آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

بیشترین میزان خطر تکرار سکته مغزی طی هفته اول پس از وقوع اولین سکته است.

دکتر اشرف ثابتی در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه اشخاصی که یک بار دچار سکته مغزی گذرا می شوند در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی مکرر می باشند گفت: خطر سکته مغزی طی ۹۰ روز پس از یک حمله به میزان ۱۷ درصد است که بیشترین میزان خطر طی هفته اول است.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه  افزود: پرفشاری خون، دیابت، افزایش چربی های خون، چاقی، مصرف دخانیات و عدم تحرک فیزیکی از عوامل افزایش خطر ابتلا به سکته های مغزی می باشند.

کنترل پرفشاری خون با تعدیل شیوه زندگی

دکتر ثابتی با بیان اینکه پائین آوردن فشارخون سبب کاهش خطر ۳۰ تا ۴۰ درصدی ابتلا به سکته مغزی می شود گفت: کاهش وزن، محدود نمودن دریافت نمک، مصرف رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب، شرکت در ورزش های منظم هوازی سبب کاهش خطر ابتلا به سکته می شود.

وی همچنین افزود: درمان فوری پرفشاری خون، بلافاصله پس از سکته مغزی وجود ندارد ولی پیش از ابتلا باید با رعایت تعادل در شیوه زندگی از ابتلا به این عارضه پیشگیری نمود.

 مصرف آسپرین

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به تاثیر مصرف آسپرین در کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی گفت: مصرف آسپرین به میزان ۵۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم در روز با افزایش خطر خون ریزی گوارشی همراه است هر چند مصرف این دارو با کاهش خطر سکته مغزی ناشی از لخته همراه است.

دکتر ثابتی در پایان گفت: مصرف آسپرین در اشخاص عادی و میانسال و مبتلایان به سکته مغزی باید حتما با نظر پزشک متخصص انجام شود./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.