“چین باید به دنبال هم‌پیمان برای خود در جهان باشد”

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان۹۱،

یک روزنامه وابسته به دولت چین در مطلبی نوشت که پکن باید به منظور به دست گرفتن ابتکار عمل در جهان مساله اتحاد با دیگر کشورها را در نظر بگیرد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری هند و آسیا، روزنامه پیپل دیلی چین در مقاله‌ای نوشت: جنبش عدم تعهد در دوره جنگ سرد ایجاد شد که آمریکا و شوروی در تلاش برای سلطه بودند.

این روزنامه تصریح نمود: چین همواره ناظر و حامی جنبش عدم تعهد در همه مدت بوده است و اگر چه جنگ سرد به پایان رسید آمریکا و بعضی کشورهای ناتو ذهنیت جنگ سرد را کنار نگذاشتند.

این مقاله تاکید نمود که آمریکا به پیشبرد سیاست توسعه خود به سوی غرب و شرق پرداخته و مرزهای ناتو را تا کشور روسیه به پیش برده و به منظور مهار چین تاثیر معاهده امنیتی آمریکا و ژاپن را افزایش داده است.

این روزنامه تاکید نمود: در این شرایط کارشناسان و دانشگاهیان در چین تصور می‌کنند که این کشور در حال محاصره شدن است و باید به منظور به دست گرفتن ابتکار عمل اتحاد با دیگر کشورها را در نظر بگیرد.

این روزنامه افزود: آمریکا به سبب جستجوی اتحاد چندان محبوب نمی باشد و اگر چین به منظور رقابت با آمریکا ژاپن و یا ناتو دست به اتحاد بزند یک جنگ سرد تازه مخرب در جهان شکل خواهد گرفت.

این مقاله تاکید نمود: عدم تعهد به معنی عمیق‌تر نکردن همکاری‌ها و یا عدم برخورداری چین از همان عمق و گستره برای همکاری با همه کشورها نمی باشد.

این روزنامه گفت: اگر روابط میان چین و آمریکا را به عنوان یک مثال در نظر بگیریم چین با گروه موسوم به گروه دو G2 موافق نمی باشد و حامی ایجاد یک گونه تازه روابط میان قدرت‌های بزرگ و احترام دو جانبه برای منافع و نگرانی‌های اصلی هر طرف است. با وجود این آمریکا در رابطه با چین محکم کاری به خرج داده است.

در این مقاله تاکید شد که در ۱۰ سال قبل روابط راهبردی میان چین و روسیه تبدیل به الگوی یک گونه تازه از روابط میان قدرت‌های بزرگ پس از جنگ سرد شده و دو طرف با صف‌ آرایی و رویارویی غیرضروری مخالف می باشند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.