چین به دنبال خودکفایی در ساخت تراشه

۰۱م آذر ،

چین اعلام کرده که ابتدای سال ۲۰۲۴ اولین سری از تراشه های ۸ هسته‌ای خود را روانه بازار می‌کند تا بتواند در این زمینه به خودکفایی برسد.
به گزارش فارس به نقل از کامپیوترورلد، این تراشه‌ها باید با محصولات مشابهی که از سوی اینتل، Advanced Micro Devices و ARM ساخته می شوند، رقابت کند.
ساخت این تراشه ها توسط Loongson Technology صورت گرفته که بخشی از بودجه آن توسط آکادمی علوم چین تامین شده است. Godson-3B1500 با سرعت ۱٫۳۵ گیگاهرتز و بازده ۱۷۲٫۸ گیگافلاپ ۴۰ وات انرژی مصرف می کند. اطلاعات مربوط به CPU این تراشه قرار است در فوریه سال آینده در جریان برگزاری کنفرانس بین المللی Solid-State Circuits در شهر سان فرانسیسکو اعلام شود.
ساخت تراشه های یاد شده حاصل تصمیم گیری چین در یک دهه قبل برای طراحی و عرضه پردازنده های بومی به منظور استفاده در رایانه های شخصی، سرورها و ابررایانه هاست. تحقیقات عملی در این زمینه از سال ۲۰۰۱ آغاز شد و پردازنده ۳۲ بیتی Godson-1 اولین پردازنده ای بود که توسط چینی ها ساخته شد.
مدل ۶۴ بیتی این پردازنده ها هم از سال ۲۰۰۸ روانه بازار شدند و در لپ تاپ های ساده ای مانند Lemote به کار گرفته شدند. چین سال قبل در زمان عرضه ابررایانه Shenwei هم از پردازنده های بومی خود استفاده کرد.
Godson-3B1500 از نوع ۳۲ نانومتری است و در آن ۱٫۱۴ میلیارد ترانزیستور به کار رفته است. طراحی Godson-3B1500 به گونه ای است که تعداد ترانزیستورهای نصب شده بر روی آن را می توان دو برابر کرد.


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.