چین سریعترین ابررایانه جهان را می‌سازد

۱۹خردادماه،

فضای سایبر > کامپیوتر– همشهری آْنلاین:
چین ادعا می‌کند با ساخت ابررایانه تیان‌هه-۲ مالک سریعترین ابررایانه در سرتاسر جهان خواهد شد.

براساس گزارش CNN، چین با ساخت و تکمیل این ابررایانه دوباره سلطه آمریکا بر کارزار ابررایانه‌ها را از بین برده و خود رهبری این میدان را به عهده خواهد گرفت.

ابررایانه تیان هه-۲ که با نام راه‌شیری ۲ نیز شناخته می‌شود، در اواخر ماه می در دانشگاه ملی تکنولوژی‌های دفاعی چین طی یک کنفرانس خبری رونمایی شد. جک دونگارا از دانشگاه تنسی تایید کرده‌است که این ابررایانه از سرعتی برابر ۳۰٫۷ پتافلاب بر ثانیه برخوردار است.

ابررایانه تیتان، متعلق به وزارت انرژی آمریکا با سرعتی برابر ۱۷٫۶ پتافلاب در ثانیه به عنوان سریع‌ترین ابررایانه جهان شناخته می‌شود. ابررایانه تازه چین پس از تکمیل به مرکز ابررایانه‌های ملی چین در گوانگ‌ژو منتقل خواهد شد تا خدمات پرسرعت محاسباتی‌اش را در اختیار محققان در جنوب غرب چین قرار دهد. شبیه‌سازی پروازهای آزمایشی، پردازش حجم بسیاری از داده‌ها و کمک به امنیت ملی از جمله کاربردهای این ابررایانه‌ است.

تیانگ‌هه-۲ باید پس از آزمایشی رسمی به عنوان سریع‌ترین ابررایانه جهان معرفی شود، اما به نظر می‌آید سرعت باورنکردنی آن سبب شود این ابررایانه در رده اول لیست ۵۰۰ ابررایانه برتر جهان قرار بگیرد. در این صورت از سال ۲۰۱۰ تا کنون این اولین باری خواهد بود که چین رتبه اول جهان را در این زمینه به دست خواهد آورد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.