چین مخالف تحریم‌های «کور» و حامی حق اتمی ایران است

ایران > سیاست‌خارجی
هوا چانینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین بار دیگر بر حمایت کشورش از حق ایران برای داشتن انرژی صلح آمیز هسته‌ای تاکید کرده و مخالفت پکن را با تحریم‌های «کور» علیه تهران ابراز داشته است.

به گزارش پرس تی وی  وی پنجشنبه (۱۷ اسفند) در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «ما اعتقاد داریم که ایران به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی‌که تعهدات بین المللی مربوطه را دنبال می‌کند، حق استفاده از انرژی اتمی‌برای اهداف صلح آمیز را دارد.»

وی افزود تحریم های «کور» کمکی به حل و فصل مسئله انرژی اتمی‌ایران نمی‌کند و استفاده از زور حتی غیر قابل قبول می‌باشد.

وی در این سخنان بر مذاکره و گفتگو به عنوان تنها راه حل و فصل برنامه انرژی اتمی ‌ایران تاکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین بر اهمیت حفظ و گسترش مذاکرات برای حل و فصل مناسب مسئله اتمی ‌ایران به شیوه‌ای جامع تاکید کرد.

وی با اشاره به دور اخیر مذاکرات میان ایران و شش قدرت مهم جهان، گروه ۱+۵، در آلماتی قزاقستان گفت طرفین در این مذاکرات به نتایج مشخصی دست پیدا کردند.

ایران و گروه ۱+۵ متشکل از کشورهای انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و امریکا بعلاوه آلمان، دور اخیر مذاکرات خود را در تاریخ ۲۷ فوریه در آلماتی قزاقستان به پایان بردند.

ایران و گروه ۱+۵ در این مذاکرات توافق کردند تا پس از برگزاری مذاکرات در سطح کارشناسی در روزهای ۱۷ و ۱۸ مارس در شهر استانبول ترکیه، بار دیگر در روزهای پنجم و ششم آوریل دور تازه مذاکرات را در آلماتی قزاقستان برگزار کنند.

ما ژائوکسو معاون وزیر امور خارجه چین که ریاست هیات چینی در مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ را بر عهده داشت، در تاریخ ۲۸ فوریه از طرفین خواست تا به روند مذاکرات ادامه دهند و تاکید کرد که در دور اخیر مذاکرات، طرفین به «پیشرفت محسوسی» دست یافته‌اند.

چانینگ همچنین از طرفین خواست تا تلاش های دیپلماتیک خود را به نحوی انعطاف پذیر و عملی تر ادامه دهند تا مذاکراتی حقیقی در آینده ای نزدیک از سر گرفته شود.

چین به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و یکی از کشورهای عضو گروه ۱+۵، همیشه بر حق ایران در استفاده از فناوری اتمی ‌برای اهداف صلح آمیز تاکید کرده است؛ چین همچنین تاکید دارد که مذاکره و گفتگو رویه ای درست برای حل و فصل برنامه انرژی اتمی‌ ایران به شمار می‌آید.

وانگ مین معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل نیز روز چهارشنبه (۱۶ اسفند) بار دیگر بر مخالفت پکن با تحریم‌های یک جانبه امریکا علیه ایران بر سر برنامه انرژی اتمی ‌این کشور تاکید کرد و گفت: «چین همیشه محکم علیه استفاده از زور و یا تهدید ایستاده است. ما تمایلی برای استفاده از زور یا اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران نداریم.»

امریکا، رژیم اسرائیل و بعضی از متحدان آنها بارها ایران را به دنبال کردن اهداف نظامی‌در برنامه انرژی هسته‌ای خود متهم کرده‌اند. این در حالی است که ایران قاطعانه این اتهام ها را رد کرده است.

واشنگتن و اتحادیه اروپا با استفاده از این ادعاهای دروغین، تاکنون چندین دور تحریم یک جانبه علیه جمهوری اسلامی‌ایران اعمال کرده‌اند.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.