چین میزبان مذاکرات صلح شورشیان میانمار با دولت مرکزی

۱۶ام بهمن ،

دولت میانمار مذاکرات با فرماندهان ارشد گروه شورشی “ارتش مستقل کاچین” را در چین آغاز کرد؛ هدف از این گفتگوها تلاش برای نجات فرآیند متزلزل صلح و پایان دادن به یکی از خونبارترین درگیری‌های داخلی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هدف این نشست که در “روئیلی” ، در داخل خاک چین برگزار شد پایه‌گذاری مذاکرات بیشتر پس از ۱۱ دور گفت‌وگوست؛ در گفتگوهای پیشین دو طرف بدون نتیجه بوده است.

این گفت‌وگوها به دنبال افزایش بی‌سابقه درگیری‌ها صورت گرفت؛ درگیری‌هایی که در آن ارتش متهم به استفاده بیش از حد از زور شد و دولتی را که به خاطر اصلاحات گسترده و آغاز طرح صلح ملی مورد تقدیر قرار گرفه بود، بی‌اعتبار کرد.

ارتش مستقل کاچین (KIA) برای استقلال ایالت کاچین در داخل جمهوری فدرال میانمار می‌جنگند.

دولت میانمار، اون مین، مذاکره کننده ارشد خود را به نشست امروز (دوشنبه) فرستاد؛ نشستی که ژنرال گان مائو، دومین فرد در حلقه فرماندهی KIA نیز در آن حضور دارد.

بر طبق گزارش منابع آگاه عدم حضور گان مائو در گفتگوهای ماه اکتبر اهانتی به ژنرال‌های ارشد ارتش میانمار بود؛ ژنرال‌هایی که تین سین، رئیس‌جمهور میانمار بسیار تلاش کرده بود تا آنها را متقاعد به حضور در آن نشست کند.

آتش بس موقت با گروه‌های اقلیت شورشی که بعضی از آنها از زمان پایان حکومت استعماری انگلیس در سال ۱۹۴۸ با دولت‌های مرکزی جنگیده‌اند، در میان یکسری اصلاحات بود؛ اصلاحاتی که سال قبل منجر به تعویق تحریم‌های غرب علیه میانمار شد. KIA تنها گروهی است که هنوز با آتش بس موافقت نکرده است.

جنگ سخت در ایالت کاچین سبب تردیدهایی نسبت به توانایی تین سین در خصوص کنترل ارتش شده است. ارتش میانمار از سال ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۱ بر میانمار حکومت می‌کرد.

دولت امضای توافقنامه آتش بس را خواستار است، اما KIA که نسبت به ارتش بی‌اعتماد است خواستار طرحی عملی پیش از امضای معاهده آتش بس شد.

معاهده آتش بس با KIA به دولت اجازه خواهد داد تا مذاکرات سیاسی را آغاز کند؛ مذاکراتی که انتظار می‌رود بسیار پیچیده باشد. هنوز معلوم نیست دولت میانمار چگونه گروه‌های استقلال‌طلب را وارد مذاکرات سیاسی می‌کند و یا چه تضمین‌هایی به آنها خواهد داد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.