چیپ های جدید Bay Trail اینتل با بازدهی مشابه Cortex-A15/Krait 400 و مصرف انرژی مناسب

ممتازنیوز:

شرکت اینتل بطور جدی بدنبال گسترش فعالیت خود در بخش بزینس موبایل می باشد. تاکنون شاهد معرفی و عرضه تراشه های مخصوص موبایل این شرکت بوده ایم که به نتایج جالب توجهی نیز دست یافته اند، اما به نظر می رسد که چیپ های جدید Bay Trail آنها در سطحی بالاتر نسبت به آن چیزی که این شرکت تاکنون عرضه کرده قرار دارند. این تراشه های جدید از ساختار سی پی یو Silvermont و GPU اینتل همانند آنچیزی که درون پردازنده های هسول قرار دارد استفاده می کند.

1

Bay Trail با نام تجاری Atom برای تبلت ها (Z3600 دو هسته ای و Z3700 چهار هسته ای) و Celeron و Pentium برای لپ تاپ ها و دسکتاپ ها عرضه می شود.

هسته های سی پی یو Silvermont آنها قابلیت پشتیبانی ۶۴ بیتی را نیز دارند. ویندوز ۸.۱ در زمان عرضه برروی Bay Trail تنها ۳۲ بیتی و اندروید نیز در حال حاضر تنها ۳۲ بیتی است، پس برای استفاده از این قابلیت می بایست سیستم عامل نیز این ویژگی را داشته باشد (مانند iOS اپل).

رابط حافظه این تراشه ها نیز یا از نوع دو کانال ۶۴بیتی LPDDR3  است یا تک کانال ۶۴بیتی DDR3L  که البته نوع دوم ارزان تر نیز می باشد.

در بخش GPU، کمپانی اینتل از طراحی خود بهره گرفته است، چیزی شبیه به آنچه برروی Ivy Bridge دیده ایم، البته همراه با یک چهارم واحدهای اجرایی (Execution Units) که برروی پروسسور Ivy Bridge GT2 وجود داشت (HD4000). قابلیت پشتیبانی از DirectX 11 برای ویندوز و OpenGL ES 3.0 برای اندروید نیز از ویژگی های این محصولات است. چیپ ست های Bay Trail قابلیت پشتیبانی از دو سیستم عامل را دارند و تولیدکنندگان این نمونه دستگاهها می توانند عملا از طراحی سخت افزاری مشابه برای هر کدام از این سیستم عامل ها و یا یک سیستم بوت دوگانه استفاده کنند.

2

در بخش صفحه نمایش، پشتیبانی از رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل (حداکثر) به همراه قرار دادن DisplayPort و دادن خروجی ۱۰۸۰p از طریق HDMI وجود دارد. رمزگشایی ویدئوهای ۴K نیز انجام شدنی است.

حال سئوال اینجاست که بازدهی این محصولات اینتل چگونه است؟

همراه با سیستم عامل ویندوز ۸.۱، محصول مرجع آنها یعنی Form Factor Reference Design که دستگاهی ۱۰ اینچی است و از پروسسور Bay Trail بهره می برد (پرچمدار Atom) موفق به جاگذاشتن  AMD’s A4-5000 در هر دو بخش بازدهی CPU و GPU شد. این محصول پشت سر یک Ivy Bridge Core i7 قرار دارد، اما این چیپ ست برای دستگاههایی که به باتری خود متکی هستند طراحی شده، پس نتیجه آن میتواند بسیار جالب و قابل قبول باشد.

همراه با سیستم عامل اندروید ۴.۲.۲، بازدهی CPU بالاتر از پروسسورهایی با چهارهسته Cortex-A15 و Krait 400 قرار میگیرد (در بیشتر مواقع). در بخش بازدهی جی پی یو نیز بازدهی آن بالاتر از Adreno 320 و PowerVR SGX604 است، اما پشت سر GPU تگرا ۴ (در NVIDIA Shield) و Adreno 330 قرار می گیرد.

البته بخش مصرف انرژی این محصولات اینتل را فراموش نکنید، چرا که اینتل با کم کردن مصرف انرژی آنها، تراشه هایی مناسب را آماده عرضه به بازار کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

gsmarena

پی سی وار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.