ژاپنی‌ها آخرین راکتور هسته‌ای فعال خود را هم خاموش می‌کنند

محمود حاج‌زمان: دولتمردان ژاپنی قصد دارند تا آخرین راکتور هسته‌ای عملیاتی خود را طی این هفته خاموش کنند، اما شاید این کشور نتواند برای درازمدت بدون نیروی هسته‌ای باقی بماند.
به گزارش نیوساینتیست، از زمان وقوع زمین‌لرزه و سونامی اخیر ژاپن که باعث نابودی تاسیسات هسته‌ای دای‌ایچی فوکوشیما شد، به غیر از یک راکتور، تمام ۵۴ راکتور هسته‌ای ژاپن برای نگهداری‌های عادی یا بررسی‌های ایمنی از مدار خارج شده‌اند. با توجه به مخالفت عمومی شدید با برق هسته‌ای، هیچ‌کدام از این نیروگاه‌ها هنوز مجددا آغاز به کار نکرده‌اند و آخرین راکتور عملیاتی ژاپن که در شمال جزیره هوکایدو واقع شده در تاریخ ۵ می / ۱۶ اردیبهشت از مدار خارج خواهد شد.
اما با توجه به اینکه قبلا یک سوم برق ژاپن از انرژی هسته‌ای تامین می‌شد، فشارهای سیاسی برای بازگشایی راکتورها رو به افزایش است. نخست‌وزیر ژاپن، یوشی‌هیکو نودا، هفته گذشته این مطلب را در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست مطرح کرد. استدلال وی این بود که واردات انرژی هزینه فلج‌کننده‌ای برای صنایع به دنبال دارد.
دوشنبه گذشته، گزارش منتشر شده توسط اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، هشدار داد که رد کردن آینده هسته‌ای از سوی ژاپن عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت. نتیجه‌گیری نهایی گزارش این طور بود: «کنار گذاشتن نیروگاه‌های برق هسته‌ای پرهزینه است. هر تغییر سریعی امنیت انرژی ژاپن را به خطر خواهد اندخت و وابستگی این کشور به واردات سوخت‌های فسیلی را افزایش خواهد داد.»
هفته گذشته، حزب دمکرات حاکم ژاپن طرحی را برای بازگشایی راکتور ایکاتا در منطقه Ehime Prefecture به جریان انداخت، اما در این خصوص که آیا قبل از تدوین یک قانون جدید برای بازرسی‌های ایمنی، می‌توان نیروگاه‌های هسته‌ای را دوباره وارد مدار کرد، تردیدهایی جدی وجود دارد.
 ۵۳۲۷۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.