ژست پوشالی بشردوستانه قدرت‌های امپریالیستی/ تاریخ گواه نقض حقوق بشر از سوی غرب است

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

قدرت‌های امپریالیستی و به ویژه ایالات متحده آمریکا بیش از هر کشور دیگری سنگ حقوق بشر را به سینه می‌زند و این در حالی که تاریخ گواهی می‌دهد که غرب بزرگترین ناقض حقوق بشر است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دفاع از حقوق بشر و حمایت از آزادی و امنیت انسان‌ها همواره ابزاری در دست قدرت‌های امپریالیستی بوده تا منافع خود را در قالب حقوق بشر پیگیری کنند.

در طول تاریخ همواره بهترین بهانه موجهی که این قدرت‌ها برای توجیه یاغی‌گری‌های خویش آورده‌اند، دفاع از حقوق ملت‌های مظلوم بوده است. چه اینکه هیچ کس در محکومیت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و کشتار زنان، کودکان و غیر نظامیان در این رقابت‌ها هیچ نقشی نداشته‌اند، تردید نمی‌کنند.

 اما پوشالی بودن ژست بشردوستانه قدرت‌های امپریالیستی، زمانی آشکار می‌شود که تناقض در گفتار و عمل آنها خودرا نشان می‌دهد. به عبارت دیگر اگرچه این قدرت‌ها خود را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کنند؛ اما درعمل خود بزرگترین نقض‌کننده حقوق ملت‌های مظلوم در جهان هستند.
 
در میان این قدرت‌های امپریالیستی، ایالات متحده آمریکا بیش از هر کشور دیگری سنگ حقوق بشر را به سینه می‌زند. در حالی که تاریخ گواه است که بزرگ‌ترین مجرم و جنایتکار جنگی، کشوری به همین نام است.

 تاریخ معاصر ما مشحون از جنایت‌های ایالات متحده و قتل و بی خانمان کردن انسان‌هایی است که قربانی مطامع استکباری این کشور شده‌اند.
 
نگاهی به شواهد نشان می‌دهد غرب به سرگردگی آمریکا نه تنها نمی‌تواند خود را مدافع  حقوق بشر جلوه دهد، بلکه خود بزرگ‌ترین پایمال کننده حقوق بشر است، چرا که برخی از حملات شیمیایی آمریکا و استفاد از گازهای کشنده که به بهانه نقض حقوق بشر، جان صدها هزار انسان بی‌گناه را گرفته است.

*تعریف حقوق بشر از دیدگاه دین اسلام
 
برداشت‌ها از حقوق بشر همواره برخاسته از نگرش‌ها در نظام حقوقی بوده و نمی‌تواند جدا از آن باشد. در اسلام نیز حقوق بشر جزء نظام حقوقی و در راستای اهداف آن قابل تبیین است.

البته می‌پذیریم که این تعریف همچون سایر تعاریف هرگز نمی‌توانند ابعاد مختلف حقوق بشر را که مد نظر داریم، بیان کند؛ اما به‌هرحال تعاریف تاحدودی می‌توانند بیانگر مبانی و پیش‌فرض‌هایی باشند که در فرهنگ‌ها و جهان‌بینی‌ها برای حقوق بشر تعیین می‌شود و این تعریف نیز ازاین قاعده جدا نیست.

امام علی(ع) حدود چهارده قرن پیش در دوران حکومت کوتاه خویش به بیان اصول مبنایی حقوق بشر و حقوق خصوصی، عمومی، سیاسی و اجتماعی انسان در نهج‌البلاغه پرداخته است.

 نقض ادعای سکولارهای غربی مبنی بر دفاع از حقوق بشر

در همین زمینه “رضا محمدی” حقوقدان و پژوهشگر حقوق بشر، به باشگاه خبرنگاران گفت: مهمترین خاستگاه دین مبین اسلام حفظ حقوق و کرامت انسانی است، با این حال داعیه‌داران حقوق بشر غربی به دلایل واهی و اتهاماتی بی‌اساس کشورمان را ناقض حقوق بشر می‌دانند.
 
وی ادامه داد: در رابطه با مفهوم حقوق بشر تعریف واحدی ارائه نشده و توافقی در این مورد وجود ندارد، اما به بیان کلی حقوق بشر، حقوق بنیادین و انتقال‌ناپذیر است، که مجموعه‌ای از ارزش‌ها، مفاهیم، ‌اسناد و سازوکارها است که موضوع آن حمایت از مقام و منزلت و کرامت انسانی‌ است.
 
محمدی در ارتباط با پیشینه تاریخی حقوق بشر و سیر تاریخی آن گفت: حقوق بشر  پیشینه‌ای به قدمت تاریخ حیات بشر دارد و نخستین نشانه‌های حقوق بشر در قانون حمو‌رابی، دیده شده است، هرچند منشور حمورابی در زمینه حقوق بشر بسیار ابتدایی است ولی عده‌ای آن را نخستین گام به سوی حقوق بشر می‌دانند.
 
این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: این امر بدیهی است که حقوق بشر متعلق به تمامی ملتها است و هیچ فرد یا ملتی نمی‌تواند این مفهوم را به سود خود مصادره کند.
 
 انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.