ژن چاقی با شادی ارتباط دارد

۳۰ آبان ،

سلامت > تحقیقات
پژوهشگران می‌گویند شادتر بودن اشخاص چاق ممکن است به این سبب باشد که یک ژن دخیل در چاقی در عین حال خطر افسردگی را هم کاهش می‌دهد.

به گزارش دیلی تلگراف یک بررسی تازه نشان می‌دهد که اشخاص که دارای گونه خاصی از ژنی به نام FTO – اصلی‌ترین عامل ژنتیکی زمینه‌ساز چاقی- می باشند، با احتمال هشت درصد کمتر ممکن است دچار افسردگی شوند.

این یافته‌ها که برای اولین بار این ژن را با حفاظت در برابر افسردگی مرتبط می‌کند، ممکن است توضیح دهد که چرا بعضی از اشخاص شادتر از دیگران می باشند. 

همچنین این نتایج این باور رایج را که چاقی و افسردگی یکدیگر را تشدید می‌کنند، با تردید روبه‌رو کرده است- بر اساس این باور اشخاص چاق به سبب ناراحتی از ظاهرشان افسرده می‌شوند، و اشخاص افسرده به سبب سبک زندگی کمتر فعال و عادات غذایی ناسالم با احتمال بیشتری ممکن است اضافه وزن پیدا کنند.

دکتر دیوید مه‌یر، سرپرست این پژوهش می‌گوید: “گرچه این تفاوت هشت درصدی چندان بسیار نیست و تفاوت چندانی در مراقبت روزمره از بیماران ایجاد نمی‌کند، اما ما اساس مولکولی تازه برای افسردگی کشف کرده‌ایم.”

پژوهش‌های قبلی دربارهٔ دوقلوها و سایر خواهروبرادرها نشان داده‌اند که افسردگی ممکن است تا ۴۰ درصد سبب ارثی داشته باشد، اما بررسی‌ها تاکنون تا به حال نتوانسته است ژن معینی را با افسردگی ارتباط دهد.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.