کابوسی به نام خیانت

کابوسی به نام خیانت

دختر و پسری که برای رفتن زیر یک سقف روزشماری می کنند آمال و آرزوهای مختلفی دارند. عروسی بگیرند، بچه دار شوند، خانه شان را بزرگ تر کنند، ماشین دلخواهشان را بخرند، به سفرهای مختلف بروند و… خب در بهترین حالت، این شادی ها با خاطراتی خوش می آیند و برای زوجین به یادماندنی می شوند.

اغلب همسرانی که با این خاطرات زندگی می کنند همیشه شریک غم و شادی هم بوده و در تمام دوران زندگی متعهد و وفادار به یکدیگرند، اما در مقابل زوج هایی هم هستند که با وجود خاطراتی شاد و ماندگار، به دلیل برخی فشارها، مشکلات و کمبودهای زندگی یا به دلیل عقاید سست و متزلزل در برهه ای از زندگی مشترک راه خود را گم کرده و دچار خیانت به همسر می شوند.

● پای نفر سومی در میان است…

خیانت منفورترین واژه ای است که حتی شنیدن نام آن هم دلهره آور است. خیانت زمانی رخ می دهد که هیچ گونه پیوند عاطفی بین زوجین نباشد. خیانت اعتماد و اطمینان بین همسران را از بین برده و ادامه زندگی را برای یکی از طرفین دشوار می کند.

در بیشتر مواقع همسری که مورد بی وفایی یا خیانت قرار گرفته بشدت سرخورده می شود و حتی با تصمیمی عجولانه ممکن است میدان را برای نفر سوم خالی کند.

بنا به گفته آسیب شناسان شایع ترین خیانت هایی که در جامعه کنونی ما رواج دارد. خیانت عاطفی، خیانت جنسی و خیانت اینترنتی است.

در خیانت عاطفی، یکی از زوجین از نظر احساسی به شخص دیگری غیر از همسر خود علاقه مند می شود. فرد از صحبت کردن با شخص دوم لذت می برد و تمایل دارد که اوقات فراغت خود را هم با او بگذراند. اغلب این افراد فرار از خانه و خانواده را به علت کمبود محبت های عاطفی، نق زدن های دائمی یا نزاع و مجادله های همسر خود می دانند.

اما در خیانت جنسی، هیچ گونه احساس و عاطفه ای میان فرد با طرف مقابلش وجود ندارد و تنها روابط جنسی و هیجانی موجب برقراری این رفتار ناپسند می شود. در واقع اغلب این افراد توانایی نه گفتن در روابط جنسی را ندارند و حتی ممکن است شرایطی برای آنها پیش آید که نتوانند در مقابلش بایستند. از سوی دیگر بیشتر این افراد مایلند بدانند که از نظر دیگران تا چه میزان جالب و جذابند. همین حس برتری جویی باعث گرایش آنها به روابط نامشروع می شود.

در خیانت اینترنتی هم فرد متاهل با فردی که همسر قانونی او نیست گفت و گو کرده و تصاویر، مشخصات یا مسائل خصوصی دو طرف رد و بدل می شود. اما چرا برخی از همسران خیانت می کنند؟

● علل و عوامل گرایش به خیانت

به گفته روان شناسان و محققان صاحب نظر، یکی از عوامل خیانت فرد متاهل، گذشته اوست. فردی که در یک خانواده بی بندوبار پرورش یافته و بزرگ شده به نوعی با تربیت سالم بیگانه است. یعنی نمی داند که روابط سالم حاکم بر خانواده چیست و چگونه است. این گونه افراد ارتباط بی قید و شرط، برقراری روابط نامشروع و ابراز تمایلات احساسی نابجا به جنس مخالف را جزئی از زندگی خود می دانند و حتی پس از ازدواج نیز این روابط را حفظ کرده و به آن ادامه می دهند.

تنهایی و بیکاری نیز یکی دیگر از عوامل گرایش به خیانت است. این گونه افراد در زمان های فراغت با جنس مخالف ارتباط برقرار کرده و به نوعی وقت خود را پر می کنند.

از سوی دیگر وقتی در جامعه ای روابط ناشایست رواج یابد و علنی شود، روابط برخی از زنان و مردان آزادانه شده و قبح و زشتی آن کمرنگ و در نهایت عادی می شود. در این زمان احتمال دارد برخی از همسران جذب وسوسه دنیای پرزرق و برق شده و بخواهند این گونه روابط را تجربه کنند.

برخی افراد نیز به علت آن که دوران مجردی محدودی داشته اند، این گونه می پندارند که ازدواج باعث محدودیت و مانع خوشگذرانی آنها شده است. بنابراین شرکت در پارتی ها، ارتباط زیاد با جنس مخالف و… در آنها انگیزه ای برای خیانت به شریک زندگی می شود.

مشکلات مالی و اقتصادی را هم نباید نادیده گرفت. تمایل به داشتن زندگی های پرزرق و برق، مجلل و مدگرایی از دیگر عوامل بروز خیانت محسوب می شود.

در ضمن دستیابی به موقعیت های اجتماعی بالاتر، تنوع در به دست آوردن جذابیت های جنسی، ​ شناخت نداشتن کامل زوجین از نیازهای یکدیگر، نبود ارتباط عاطفی و صمیمانه، ضعف مبانی اخلاقی، ازدواج های ناهمگون و اجباری، ازدواج هایی که بر اساس احساسات و بدون آگاهی سر گرفته اند، ​ارضا​نشدن سالم نیازهای جنسی در نهاد خانواده، نبود جذابیت در همسران، انتقام از رفتار خیانتکارانه همسر، مشکلات شخصیتی یا روانی یکی از زوجین و انتقام تلافی جویانه در برابر شک و گمان های افراطی و نابجای همسران از دیگر عوامل خیانت زوجین محسوب می شود.

خوب است بدانیم برقراری روابط نامشروع، ریسک ابتلا به بیماری های خطرناک، رسوایی، متارکه، طلاق، رفتارهای باجگیرانه یا رشوه خواهی، تهدید، تولد فرزندانی بی هویت و… را افزایش خواهد داد.


آخرین مقالات آفتاب
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.