کابوس شبانه در کودکان و راههای مقابله با آن

کابوس شبانه خواب و رویای ترسناکی که در شب پیش می‌آید و کودک را بیدار می‌کند و با حرکت سریع چشم در اواسط یا اواخر شب همراه است. این پدیده ممکن است عکس‌العمل دارویی، تماشای فیلم ترسناک یا پیش‌آمد ناراحت‌کننده از قبیل مرگ عزیزان، تصادف رانندگی، زندانی شدن یا حضور در جبهه‌ی جنگ باشد. کابوس را غالباً شخص بعد از آنکه کاملاً بیدار شد به یاد می‌آورد و معمولاً بیشتر در بالغان رخ می‌دهد و رابطه‌ای ویژه بین این رویاها و بیماری عصبی نشان داده نشده است
بچه‌ها به طور کلی کابوس شبانه را غالباً براثر تماشای فیلم‌های ترسناک، برنامه‌های تلویزیونی، شنیدن داستان یا براثر عکس‌العمل یک ماجرای ناراحت‌کننده تجربه می‌کنند و به میزان کمتری خواب ترسناک در بچه‌ها براثر مواجه شدن با استرس با (بچه ‌آزاری Abuse) صورت می‌گیرد و بیشتر اوقات در بچه‌های کمتر از شش سال دیده می‌شود و لی در هر سنی ممکن است پیش بیاید. این بچه‌ها در حالی‌که می‌ترسند و گریه می‌کنند نفس نفس‌زنان از خواب بیدار می‌شوند. برخلاف Night terror بچه می‌تواند معمولاً کابوس را به خاطر بیاورد و می‌خواهد درباره‌ی آن حرف را بزند.

این پسر یا دختر ممکن است در حال ترسیدن باشد و از اینکه مجدد به رختخواب برود وحشت داشته باشد. در آغوش گرفتن و آرام کردن بچه و به او اطمینان دادن و مطمئن کردن از اینکه خطری متوجه او نیست احتمالاً او را در غلبه کردن بر کابوس شبانه کمک می‌کند. روشن گذاشتن چراغ‌خواب در اتاق بچه ممکن است برایش مفید باشد، بچه‌هایی که به‌دفعات دچار کابوس شبانه می‌شوند باید نزد پزشک خانواده یا متخصص کودکان برده شوند.

وحشت شبانه اختلال خواب غیر شایعی‌ است که در بچه‌های بین سنین۲ تا ۵ سال رخ می‌دهد. یکی دوساعت بعد از اینکه کودک خوابید موقتاً بیدار می‌شود و می‌نشیند، جیغ می‌کشد، حرکات سریع لگد پرانی نشان می‌دهد، گریه می‌کند و یا با ترس و وحشت سر و صدا می‌کند.

علائم بالینی وحشت شبانه ممکن است شامل عرق کردن، لرزیدن، نامنظم شدن قلب و نفس نفس زدن باشد. بچه‌ای که وحشت شبانه دارد ممکن است در آن بحران والدین خود را نشناسد و آنها را از خود براند و نایت ترور ممکن است از چند لحظه تا ۴۵ دقیقه دوام پیدا کند به والدین توصیه می‌شود بچه‌ها را آرام کنند و به نرمی او را در آغوش بگیرند و خودشان خویشتن‌داری کنند و نباید در این مواقع بچه را بیدار‌کنند. بعد از این ماجرا ممکن است بچه به سرعت به خواب برود و بعداً هیچ چیز را به یاد نداشته باشد. بچه‌ای که به دفعات به وحشت شبانه مبتلا می‌شود باید نزد پزشک خانواده برده شود. به رغم ترسی که والدین از این پدیده دارند معمولاً با مشکل جدی همراه نیست و به تدریج که بچه بزرگتر می‌شود برطرف می‌گردد و به درمان هم نیازی ندارد


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.