کاترین اشتون: ایران به پیشنهاد ۱+۵ پاسخ دهد

۱۴فروردین۱۳،

کاترین آشتون، ایران را به پاسخ دادن به پیشنهاد گروه ۱+۵ فراخواند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز ، مسؤول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت: ایران باید به پیشنهاد ارائه شده از سوی قدرت های بین المللی پاسخ بدهد تا پیشرفت در مذاکرات هسته ای آتی با تهران در آلماتی قزاقستان امکان پذیر شود.

کشورهای عضو گروه ۱+۵ روزهای جمعه و شنبه آینده در آلماتی قزاقستان با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور مذاکراتی را برگزار می کنند.

گروه ۱+۵ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت ( بریتانیا ، آمریکا، فرانسه، چین و روسیه) به علاوه آلمان به سرپرستی مسؤول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چند سال اخیر رشته مذاکراتی را با ایران بر سر حل مسئله هسته ای این کشور انجام می دهد.

آشتون این مطالب را دو روز قبل از آغاز مذاکرات هسته ای با ایران، در جمع خبرنگاران در شهر آنکارا بیان کرد.

وی در پاسخ به سوالی دربارهٔ مذاکرات آتی با ایران در آلماتی قزاقستان گفت: همیشه محتاطانه، خوشبین می مانم اما این مسئله کاملا بسیار مهم است که از ایران پاسخی دریافت کنیم.

ایران می گوید برنامه هسته ای اش اهداف صلح آمیز دارد اما کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا تهران را به دنبال کردن برنامه هسته ای نظامی متهم می کنند.

ایران و گروه ۱+۵ روز ۶ فوریه قبل مذاکراتی را انجام دادند که دو طرف نسبت به آن اظهار خوشبینی کردند.

مقامات غربی گفته بودند که به ایران پیشنهاد کرده اند محدودیت های تجارت با طلا و دیگر فلزات گرانبها و تحریم صادرات محصولات پتروشیمی این کشور را کاهش خواهند داد.

یک مقام آمریکایی در این باره گفت: ایران باید در مقابل، غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد را در تاسیسات غنی سازی فردو را به حالت تعلیق درآورد.


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.