کارآواهای دریانوردان آلبوم شد

محسن شریفیان آهنگساز آلبوم موسیقی “آواز دریانوردان خلیج فارس” با اعلام این خبر در خصوص چرایی تولید این آلبوم به خبرنگار مهر، گفت: نی مه، گونه ای کارآوا در جنوب ایران و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس است و به ترانه هایی گفته می شود که دریانوردان و لنج سازان به هنگام کار بر دریا می خوانند نی-مه ها امروز در حال فراموش شدن هستند؛ چراکه شرایط زندگی و کار در بوشهر نیز چون نقاط دیگر ایران تییر کرده و این دگرگونی موجب از بین رفتن بسیاری از کارآواها از جمله نی-‌مه می شود از این‌رو محسن شریفیان، پژوهشگر موسیقی بوشهر برآن شده تا به گردآوری نی-‌مه ‌ها بپردازد.

گردآورنده آلبوم”نی-‌مه، آوای دریانوردان پارسی” در ادامه گفت: آواها و نواهای نی-‌مه، نقش مهمی  در تهییج روحیه‌ کارکنان کشتی (جاشوها) دارد؛ این نغمه‌ها در گذشته از تنوع بیشتری برخوردار بوده‌اند، به گونه‌ای که برای هر کدام از فعالیت‌های ماهیگیری و دریانوردی، نغمه‌ ویژه‌ای خوانده می‌شده است.

 سرپرست گروه لیان در ادامه با اشاره به ماهیت نی مه خوانی ها گفت: ماهیت و مضامین نی-مه‌ها برگرفته از اسلام و آیات و احادیث و ادعیه است و گونه‌های مختلفی چون نی‌-مه گلافی، اوشار، شستن لنج، می‌داف و… را دربرمی گیرد؛ ریشه بسیاری از انواع مختلف موسیقی بوشهر، چون یزله ‌خوانی را در نی‌-مه‌ها می‌توان جست و جو کرد ؛ نغمه‌هایی که رفته رفته از یاد می‌روند و لازم است گردآوری و منتشر شوند.

لازم به ذکر است آلبوم “آواز دریانوردان خلیج فارس” آلبوم پژوهشی از محسن شریفیان است که از سوی برگزارکنندگان همایش ملی خلیج فارس و با همکاری حوزه هنری استان بوشهر منتشر می‌شود. پیش از این نیز دو آلبوم پژوهشی با عنوان”شروه‌خوانی” و”خیام‌خوانی در بوشهر” به همت موسسه فرهنگی ماهور منتشر شده است.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.