کاراکال رکورد دار پرش ارتفاع بدون نیزه

۲۴ام بهمن ،

کاراکال ها به سبب پرش های عمودی و زدن پرندگان در حال پرواز با پنجه مشهورند زیرا می توانند از حالت ساکن تا ارتفاع ۳ متری بپرند.

به گزارش خبرنگار محیط زیستممتازنیوز، طبیعت رام شونده و مهارت شکارگری بالای کاراکال سبب شده تا آن را از روزگاران باستان به عنوان حیوان شکاری اهلی کنند. در قبل این حیوان را مانند یوزپلنگ برای انجام انواع شکارها تربیت می کردند و با آن به شکار حیوانات کوچکی از جمله پرندگان، خرگوش های صحرایی و یا غزال های جوان می رفتند.

بسیاری از کشاورزان این حیوان را آفت می دانند چون ممکن است به حیوانات خانگی همچون ماکیان یا گوسفند و بز حمله کند.

در کشورهای آسیایی از جمله ایران وضعیت این گربه سان به سبب کمبود طعمه و همچنین شکار رو به کاهش است.

از جمعیت فعلی آنها در ایران وضعیت این گربه سان به سبب کمبود طعمه و همچنین شکار رو به کاهش است. از جمعیت آنها در ایران آمار و اطلاعات دقیقی در دست نیست.

علیرضا مهدوی کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه کاراکال در دشت های مناطق استپی و بیابانی زندگی می کند، گفت: کاراکال را نباید با گربه سان دیگری با نام علمی (lynx لینکس) اشتباه گرفت. این دو جانور شباهت بسیاری به هم دارند و از جمله در داشتن گوش هایی با موهای سیخ و سیاه.

وی افزود: این جانور گربه ای با دم کوتاه، اندامی بلند و کشیده و در عین حال عضلانی با پاهای جلوتر است که این ویژگی سبب می گردد به یک شکارچی نیرومند تبدیل شوند.

همچنین به سبب موهای بلند سیاه رنگی که بر روی گوش دارد گاهی سیاه گوش می نامند. کاراکال نام علمی این جاندار است که آن نیز برگرفته از قره قولاق یا قره قولاخ در زبان ترکی به معنی سیاه گوش است.

**‌ روش منحصر به فرد در شکار

کاراکال از کوچکترین گربه سانانی است که توانایی شکار حیوانات بزرگتر از خود را دارند.

مهدوی ادامه داد: کاراکال روش منحصر به فردی برای شکارش دارد. با وجود دست ها و پاهای بلند که قابلیت ارزشمندی در دویدن است این گربه در شکار پرندگان بیشتر از تکنیک پرش های بلند استفاده می کند. او قادر است در یک چشم بر هم زدن با انجام یک پرش بلند، پرنده ای را که در حال اوج گرفتن است، شکار کند.

با این روش این گربه قادر به شکار حیواناتی است که جسم بزرگتر از او دارند./ز

گزارشی از هراتیان


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.