کاراکترسازی برای بخش جنبی دوسالانه مناسب است

۰۸خردادماه،

با هنرمندان دهمین دوسالانه کاریکاتور/امیر دهقان:

هنرمند جوان کشورمان گفت: کاراکترسازی یکی از شاخه‎های انیمیشن است و بهتر بود بخش جنبی دوسالانه کاریکاتور باشد.

امیر دهقان، یکی از هنرمندان جوان شرکت‎کننده در دوسالانه کاریکاتور بین‎المللی کاریکاتور تهران، در گفت‎وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی هنرآنلاین دربارهٔ حضورش در این دوسالانه گفت: من برای دوبخش خرافه‌پرستی و آزاد شرکت اثر فرستاده‌ام و اکنون در هر یک از این بخش‌ها دو اثر از من به نمایش درآمده است.

وی دربارهٔ بخش خرافه پرستی و موضوع انتخابی برای آن نیز گفت: خرافه‌پرستی موضوع مناسبی بود به خصوص اینکه برای ما و برای مردم دیگر کشورها که البته فرهنگ متفاوتی با ما دارند به یک اندازه قابل درک بود و به همین سبب از کشورهای بسیاری هنرمندان در آن شرکت کرده بودند. البته آثار هنرمندان داخلی در این بخش بهتر بود زیرا در کارهای خارجی عناصری مثل نعل اسب و گربه سیاه تکرار شده بود درحالیکه هنرمندان ما از موضوعات بومی‎تر مثل چشم زخم و مانند آن استفاده کرده بودند.

این کاریکاتوریست دربارهٔ بخش کارکتر سازی با موضوع گربه ایرانی نیز گفت: من انیمیشن کار می‌کنم و طراحی کاراکتر یکی از کارهای مورد علاقه من است اما در این بخش شرکت نکردم چون موضوع گربه ایرانی برای قابل درک نبود. کارکتر باید هویت داشته باشد اما این سوژه برای گنگ بود، هیچ توضیحی هم دربارهٔ معنای عبارت گربه ایرانی در فراخوان وجود نداشت و معلوم نبود این همان نژاد معروف گربه است یا هر گربه ایرانی می‏‌تواند سوژه باشد. به نظرم حتی عنوانی مثل گربه قجری می‏‌توانست مناسب‌تر از این باشد.

دهقان ادامه داد: متاسفانه کارهای این بخش را که دیدم شوکه شدم، هرکسی بر اساس نگاه خود به این موضوع پرداخته بود. به نظر من کاراکترسازی می‎تواند بخش جنبی دوسالانه باشد چون کمتر به کاریکاتور نزدیک بوده و بخشی از انیمیشن است.

وی همچنین دربارهٔ سطح کیفی آثار نیز گفت: هنرمندان ایرانی همچنان آثارشان در حال رشد است و آثار خوبی نیز در دوسالانه از آنان می‌شد دید اما هنوز آثار خارجی از نظر استفاده از رنگ تنوع تکنیک، کار با دست، اجرای ارجینال و دیجیتال و ارائه دیدگاه از کارهای ما بهتر است. با این وجود سطح دوسالانه به عنوان یکی از اتفاقهای کاریکاتور برتر در جهان بالاست و استقبال این تعداد هنرمند خارجی از این موضوع حکایت دارد.

امیر دهقان متولد ۱۳۶۲ است. اودر دانشگاه گرافیک خوانده است و از ۶ سال قبل به کاریکاتور رو آورده است و علاوه بر آن انیمشن نیز کار می‏‌کند.

انتهای پیام/
۶۵/۳۲
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.