کاربران ایرانی جستجوگر ملی را به گوگل ترجیح می‌دهند؟ / چند رسانه‌ای

زمان واقعی راه‌اندازی این موتور جست‌وجو شهریورماه امسال درست زمانی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات- اینترنت ملی- را داده است.

زمانی موتورهای جست‌وجوی گوگل و یاهو نوعی غول اطلاعات محسوب می‌شدند و حتی به ذهن کاربران هم خطور نمی‌کرد که اطلاعات موتور موردنظر خود را از طریق غیر این دو سایت تامین کنند. اما اکنون چند سالی است که کشورهای مختلف به راه‌اندازی موتور جست‌وجوهای ملی دست زده‌اند و در این میان موفقیت‌های متعددی هم به دست آورده و گاه به رقابت جدی با این دو سایت پرداخته‌اند. اکنون موتور جست‌وجوی ملی چین که با نام «بایدو» فعالیت می‌کند، دهمین سایت پربازدید دنیا محسوب می‌شود و طبق تحقیقات اخیر صورت گرفته، موتور جست‌وجوی «بینگ» که متعلق به مایکروسافت است، سایت‌های «یاهو» و «گوگل» را از نظر دقت پشت سرگذاشته و از آنها پیشی گرفته و در شرایطی که سال گذشته میزان دقت و موفقیت گوگل کمتر از ۶۸ درصد بود، این موتور جست‌وجو موفقیت ۸۰ درصدی خود را به رخ اولین موتور جست‌وجو دنیا کشیده است.
علاوه بر این موارد کشوری مثل ترکیه تاکنون ۳۶ موتور جست‌وجوی اختصاصی برای خود طراحی کرده و حداقل از نظر تعداد موتور جست‌وجوهای ملی یکی از کشورهای پیش‌رو محسوب می‌شود. مروری بر همین چند تجربه کوتاه به خوبی نشان می‌دهد که امکان طراحی سایت‌هایی به منظور رقابت با دو ابر جست‌وجوگر دنیا وجود دارد، اما قطعا این کار نیازمند دانش و عزمی جدی است.

 

 

هومن میرباقری

۲۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.