کاربرد اداری زبان روسی در اوکراین تصویب شد

جام جم آنلاین: زبان روسی در اوکراین به عنوان زبان اداری به رسمیت شناخته می شود. پارلمان اوکراین روز سه شنبه با وجود مخالفت بعضی از نمایندگان ملی گرا طرح قانونی استفاده از روسی به عنوان زبان اداری در اوکراین را تصویب کرد.

به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاین به نقل از یورونیوز، این قانون برای اجرایی شدن باید به امضای ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین برسد.

از ۴۵۰ نمایندۀ پارلمان اوکراین، ۳۶۴ نمایندۀ حاضر بودند و بیش از نیمی از مجموع نمایندگان به قانون استفاده از روسی به عنوان زبان اداری رأی موافق دادند.

استفاده از روسی به عنوان زبان اداری باعث اعتراض گروه های ملی گرا بوده است.

نمایندگان پارلمان اوکراین پیش‌تر بر سر پیش نویس قانون پذیرش روسی به عنوان زبان اداری درگیر شده بودند.

موافقان این قانون می‌گویند هدف از کاربرد زبان روسی، برقراری ثبات اجتماعی در اوکراین و آسانی کار برای شهروندان روسی تبار و توجه به چندزبانگی و چندقومیتی بودن اوکراین است.

اما مخالفان آن می‌گویند با وضع قانون جدید نیاز به یادگیری زبان اوکراینی در مناطق سکونت روسی زبان‌ها از بین می‌رود و زبان اوکراینی از بعضی عرصه‌های اجتماعی حذف می‌شود. آن‌ها همچنین از افزایش نفوذ روسیه در کشورشان با رسمیت پیدا کردن زبان روسی نگران‌اند.

بر اساس قانون تصویب شده در پارلمان اوکراین می‌توان از زبان روسی رسماً در مراکز اداری بخش‌هایی از این کشور استفاده کرد که اقلیت گسترده‌ای از روس زبان‌ها ساکن شان هستند.

وضع چنین قانونی باعث می‌شود که اقلیت‌های روسی ساکن اوکراین مجبور به یادگیری زبان اوکراینی نباشند و امورشان را با زبان مادری خود اداره کنند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.